SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyczna nauka języka rosyjskiego IV - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyczna nauka języka rosyjskiego IV
Kod przedmiotu 09.6-WH-FRSP-PNJR4-S16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia rosyjska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 10
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania rosyjski
Sylabus opracował
  • dr Nel Bielniak
  • dr hab. Małgorzata Łuczyk, prof. UZ
  • dr Agnieszka Łazar
  • dr Aleksandra Urban-Podolan
  • dr Jolanta Fainstein
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 4 - Konwersacja - Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie 
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 4 - Ćwiczenia z tekstem - Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie 
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 4 - Pisanie kreatywne - Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie 
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 4 - Egzamin - Egzamin 0 0 - - Egzamin
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 4 - Ortografia i interpunkcja - Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA: Rozwój i doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem rosyjskim w piśmie. Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami interpunkcji rosyjskiej. 

KONWERSACJA: Osiągnięcie biegłości językowej na poziomie zaawansowanym poprzez utrwalanie nawyków oraz doskonalenie umiejętności językowych w mowie i piśmie zdobytych na poprzednich semestrach.

ĆWICZENIA Z TEKSTEM: Utrwalanie i doskonalenie umiejętności językowych nabytych w poprzednich semestrach poprzez dalsze rozwijanie sprawności (czytania, rozumienia, pisania, mówienia, tłumaczenia) oraz pogłębianie kompetencji językowej w oparciu o teksty literackie. 

PISANIE KREATYWNE: Rozwój i doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem rosyjskim w piśmie.

Wymagania wstępne

Zaliczenie kursu „Praktyczna nauka języka rosyjskiego III”

Zakres tematyczny

ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA: Powtórzenie, korekcja i utrwalenie materiału z zakresu pisowni odmiennych części mowy. Wybrane zasady pisowni wielkiej i małej litery, podstawowe zasady interpunkcji rosyjskiej (znaki przestankowe w zdaniu pojedynczym i złożonym, pisownia partykuł.

KONWERSACJA, ĆWICZENIA Z TEKSTEM: Konstruowanie różnego rodzaju wypowiedzi ustnych i pisemnych, dotyczących następujących zagadnień: mass media, ochrona środowiska naturalnego, globalizacja, konflikty międzynarodowe, problemy wewnętrzne Rosji.

 

Metody kształcenia

WYBÓR: 

Wykład konwersatoryjny, prezentacja, praca w grupach, ćwiczenia w pisaniu, dyskusja, metoda sytuacyjna, prezentacja, praca z tekstami literackimi (indywidualna i grupowa), zabawy inscenizacyjne, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne związane z omawianym tekstem, Indywidualna i grupowa produktywna praca z różnymi rodzajami tekstów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie zajęć na podstawie aktywności na zajęciach oraz kontroli bieżącej (różne rodzaje prac pisemnych).

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczeń ze wszystkich sprawności wchodzących w skład przedmiotu „Praktyczna nauka języka rosyjskiego IV”.

Literatura podstawowa

WYBÓR:

ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA:

  1. Валгина Н.С., Светлышева В.Н., Русский язык. Орфография и пунктуация. Правила и упражнения, Москва 2002.
  2. Bartkiewicz W., Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda…, Warszawa 2008.
  3. Bobran M., i in. Ćwiczenia ortograficzne z języka rosyjskiego, Warszawa 1975.
  4. Dziewanowska, D., Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej, Warszawa 1999.
  5. Крючков С.Е., Светлаев М.В., Упражнения по русскому языку; Синтаксис. Пунктуация, Москва 2003.
  6. Ленская Т.С., Угроватова Т.Ю., Русский язык: В 4 ч. Ч.3. Пунктуация, Москва 2003.
  7. Панюшева М.С., Шалимова Г.С., Современный русский язык: Практикум по пунктуации. Пособие для вузов, Москва 2003.
  8. Розенталь Д.Э., Голуб И.Б., Русский язык: Орфография. Пунктуация, Москва 2005.
  9. Lachur Cz., Współczesny język rosyjski. System gramatyczny (z ćwiczeniami), Opole 1998. 

ĆWICZENIA Z TEKSTEM:

Wykaz tekstów literackich (lub/i ich fragmentów) będzie podawany do wiadomości studentów na początku semestru. Problematyka zawarta w lekturach uzależniona będzie od bloków tematycznych, na których realizację w danym semestrze zdecydował się w prowadzący zajęcia.

 

KONWERSACJA i PISANIE KREATYWNE:

Literatura będzie podawana na bieżąco przez prowadzącego zajęcia.

Literatura uzupełniająca

ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA:

  1. Кайдалова А.И., Калинина И.К., Современная русская орфография, Москва 1998.
  2. Светлышева В.Н., Русский язык: Справочник для старшеклассников и поступающих в вузы, Москва 2007.
  3. Bartkiewicz W., Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda…, Warszawa 2008.
  4. Большой толковый словарь русского языка, гл. ред. С.А. Кузнецов, СПб. 2000.
  5. Орфографические словари русского языка.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Łazar (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 23:52)