SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie architektoniczne |
Kod przedmiotu | 02.2-WA-AWP-PRAR-Ć-S14_pNadGen7BECN |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Architektura wnętrz |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zdobycie podstawowej wiedzy i opanowanie podstawowych umiejętności koniecznych do zrozumienia zasad obowiązujących w sztuce i projektowaniu. Celem kształcenia jest opanowanie umiejętności linearnego i syntetycznego zapisu informacji projektowych, na etapie opracowywania projektu, jak też podania końcowego. Poznanie zasad kompozycji przestrzennej wnętrza, takich jak: harmonia, kontrast, równowaga, akcenty, skala, różnorodność etc.
W wyniku realizacji ćwiczeń student powinien umieć: - rozpoznać poszczególne elementy architektoniczne budynku i jego wnętrza, naszkicować elementy wyposażenia wnętrz i detale architektoniczne, skorzystać z materiałów bibliograficznych (opracowań z dziedziny nauczanej, katalogów branżowych, zastosować normy, normatywy i warunki techniczne obowiązujące przy projektowaniu, opanować w stopni podstawowym umiejętności:
- projektowania rozwiązań architektonicznych budynku mieszkalnego,
− projektowania wyposażenia i aranżacji wnętrz mieszkalnych,
− projektowania rozwiązań architektonicznych wnętrza budynku użyteczności publicznej,
− projektowania rozwiązań architektonicznych wnętrza budynku usługowego,
− projektowania koncepcji zagospodarowania działki pod zabudowę jednorodzinną,
− projektowania koncepcji zagospodarowania terenu pod zabudowę wielorodzinną,
− projektowania elementów małej architektury.
Umiejętność logicznego myślenia, analizy tematu.
Umiejętność wykonania pomiaru, przerysowania rysunku technicznego, przeliczania skali i znajomość podstawowych zasad rysunku technicznego.
Studenci poznają ogólne zasady kompozycji przestrzennej: harmonii, kontrastu, równowagi, wprowadzania akcentów, operowanie skalą i proporcjami etc. Uczą się formułowania idei i programów użytkowych w opracowywanych zadaniach projektowych ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcji. Zapoznają się z możliwościami wprowadzenia zmian w przestrzeni wnętrza mieszkalnego lub usługowego. W procesie dydaktycznym uwzględniona jest problematyka dotycząca waloryzacji obszaru podlegającego opracowaniu oraz organizacji projektowanej przestrzeni. Specyfikacja profilu użytkownika. Uwzględnienie norm ergonomii wnętrz zarówno mieszkalnych, jak publicznych.
1. Zadanie projektowe dotyczy koncepcji wnętrz małych jednostek mieszkalnych, co ukierunkowuje studentów na ergonomiczne i jednocześnie kreatywne myślenie o aranżacji przestrzeni, poszukiwanie rozwiązań.
2. Zadanie projektowe dotyczy dużej jednostki - projektu wnętrza zgodnie z ustalonym programem użytkowania, definicją profilu użytkownika i briefu projektowego. Realizacja programu użytkowy i indywidualne podejście do projektowania wnętrz.
Zadania realizowane są w formie mood board - tablic inspiracji, opisu użytkownika, projektów w skali i rysunków koncepcyjnych wybranych perspektyw wnętrz.
Ćwiczenia polegają na realizacji indywidualnych projektów lub na pracy w grupach, połączone są z dyskusją problemową. Towarzyszą im wykłady i prezentacje dotyczące aspektów związanych z podstawami kompozycji, możliwościami konstrukcyjno-technologicznymi oraz z ograniczeniami wynikającymi z ergonomii człowieka. Przy rozwiązywaniu wstępnych zadań projektowych student wykonuje propozycje, zaznajamiany jest z literaturą branżową i uwarunkowaniami prawnymi w projektowaniu wnętrz.
Definiowanie i realizacja dwóch jednostek to zadania projektowe realizowane przez każdego studenta, które mają być punktem wyjścia do rozrysowania projektów, alternatywnych rozwiązań, aktywnej dyskusji w grupie, prezentacji inspiracji i założeń projektowych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na podstawie oceny wykonanych prac, jakości i oryginalności wykonania oraz sposobu podania projektu, wykonania ćwiczeń projektowych w określonym terminie, obecności na zajęciach, aktywności i zaangażowania oraz systematyczności w pracy.
Prezentacja i oddanie zadań pomiarowych i inwentaryzacyjnych.
Oddanie dwóch zadań projektowych w formie minimum dwóch opracowanych plansz projektowych, omówionych, wydrukowanych i przekazanych w formie elektronicznej.
Dokumentacja procesu projektowego, prezentacja idei i koncepcji projektowej przed grupą.
Estetyczne podanie i wystawienie prac na wystawie semestralnej, końcoworocznej.
Neufert K., Podręcznik Projektowania architektonicznego-budowlanego, ARKADY, Warszawa 1995.
Pile J., Historia Wnętrz, ARKADY, Warszawa 2006.
Janusz A. Włodarczyk "Żyć znaczy mieszkać", Śląskie Wydawnictwo Naukowe, Tychy 2004
Steen Eiler Rasmussen "Odczuwanie architektury", Wydawnictwo Karakter Kraków 2015
Christopher Alexander "Język wzorców. Miasta. Budynki. Konstrukcja", GWP Gdańska 2008
Witold Rybczyński "Dom. Krótka historia idei", Wydawnictwo Karakter Kraków 2015
Lakshmi Bhaskaran "Design XX wieku. Główne nurty i style we współczesnym designie", ABE Dom Wydawniczy Warszawa 2006
Dream apartments, TASCHEN / EVERGREEN, Köln 2005.
Samujłło H. i J.: „Rysunek techniczny i odręczny w budownictwie"
Wojciechowski L., „Dokumentacja Budowlana 1, rysunek budowlany”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Working spaces, TASCHEN / EVERGREEN, Köln 2005.
Modern interior design, praca zbiorowa, Koeneman, 2018
Essential Tips - Compact Houses, praca zbiorowa, Koeneman, 2015
Mini Homes, praca zbiorowa, Jacobsony, 2015
Zmodyfikowane przez mgr Joanna Legierska-Dutczak (ostatnia modyfikacja: 05-04-2022 15:31)