SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komputerowe wspomaganie projektowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komputerowe wspomaganie projektowania
Kod przedmiotu 03.9-WA-AWP-KOPR-Ć-S14_pNadGenOKYP7
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Architektura wnętrz
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr inż. arch. Agata Boruszewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozwinięcie umiejętności i zapoznanie studentów z obsługą programów komputerowych w stopniu umożliwiającym dalsze samokształcenie, rozwiązywanie zadań projektowych w oparciu o oprogramowanie komputerowe. Zdobycie praktycznych umiejętności projektowych w oparciu o programy do obróbki grafiki wektorowej i rastrowej.
Zapoznanie z możliwościami podstawowej obróbki materiałów zdjęciowych, skanów i opracowań projektowych.
Zaznajomienie studentów z praktycznymi możliwościami składu prostych publikacji, opracowania do druku i do prezentacji elektronicznej własnych koncepcji projektowych i dokumentacji projektowej.

Wymagania wstępne

Umiejętność obsługi sprzętu komputerowego. Ogólna wiedza na temat działania programów komputerowych, zapisu danych i do zalecanych formatów plików.

Zakres tematyczny

Kurs obsługi komputera przy użyciu oprogramowania do obróbki grafiki wektorowej i składu (Adobe Illustrator, Adobe InDesign,) i grafiki rastrowej (Adobe Photoshop). Wskazanie innych programów i funkcji wspomagających prezentację projektów i obróbkę zdjęć (np. Lightroom, Photoshop, Photopaint, Gimp).

W zakresie tematycznym:

- Zapoznanie z możliwościami grafiki wektorowej i rastrowej

- Praca na warstwach. Wymiarowe, precyzyjne projektowanie.

- Nakładanie masek, barw, formowanie. Selekcja, operacje i skróty usprawniające pracę projektową.

- Eksport oraz import rysunków, zdjęć, dokumentacji i ich obróbka.

- Zapis do druku i na urządzenia mobilne do celów prezentacji projektu.

- Edycja, formatowanie i kompozycja składu tekstu oraz podstawowych formatów prezentacji projektów m. in. skład portfolio, plansz projektowych, prezentacja akcydentów, prezentacja kontekstów, zastosowanie fotomontażu.

Metody kształcenia

Ćwiczenia polegają na prezentacji metod i realizacji zadań projektowych w oparciu o programy Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe InDesign, prezentacje multimedialne, pokaz możliwości projektowych na kolejnych przykładach o zróżnicowanej skali trudności, równoległe realizowanie etapów zadań w grupie lub indywidualnie, systematyczne przeglądy prac.

Ćwiczenia wsparte są pokazami ułatwiającymi naukę obsługi programów komputerowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Obecność na zajęciach.
  2. Wykonanie zadanych zadań z zajęć na zajęcia w oparciu o wybrane programy obróbki grafiki wektorowej.
  3. Oddanie zadań w formie elektronicznej, oddanie wybranych zadań w formie drukowanej.
  4. Wykazanie się umiejętnościami i realizacją stopniowo zadawanych zadań poprzez prezentację wykonywanych zadań i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1. Brian Wood, Adobe Ilustrator CC/CC PL. Oficialny podręcznik. wydawnictwo Helion, Gliwice, 2016 r.

2. materiały instruktażowe i filmy prezentacyjne z wybranych stron internetowych m. in. adobe.com.pl.

3. Kimberly Elam “Siatki, czyli zasady kompozycji typograficzej”, wydawnictwo d2d, Kraków 2019

4. Kimberly Elam “Geometria w projektowaniu”, wydawnictwo d2d, Kraków 2019

 

Literatura uzupełniająca

1. Roland Zimek – "Corel Draw. Ćwiczenia praktyczne”, wydawnictwo Helion, Gliwice, 2006 r. i kolejne edycje.

2. Adobe Creative Team, „Adobe Illustrator CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik”, tłum. Joanna Zatorska, 2013 r.

3. Robin Williams, John Tollett, „Adobe Illustrator. Projekty z klasą”, tłum. Joanna Zatorska, wydawnictwo Helion, 2012 r.

4. Andrew Faulkner, Conrad Chavez, "Adobe Photoshop CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II.", wydawnictwo Helion 2018

5. Andrew Faulkner, Conrad Chavez, "Adobe Photoshop PL. Oficjalny podręcznik. Edycja 2020", wydawnictwo Helion 2020

Uwagi

Literatura uzupełniana przez szkolenia online i korzystanie z portali graficznych w ramach samodzielnej pracy studenta.


Zmodyfikowane przez dr Anna Owsian (ostatnia modyfikacja: 04-05-2022 21:06)