SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Liternictwo i typografia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Liternictwo i typografia
Kod przedmiotu 03.5-WA-ArchWP-LITY-Ć-S14_genBM3CV
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Mirosław Gugała
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Podstawowy cel przedmiotu to uwrażliwienie na szeroko pojęte zagadnienie liternictwa - od kaligrafii po typografię. Dążenie do biegłości techniczno - manualnej w posługiwaniu się narzędziami do kreowania dzieł typograficznych, a także zdolności abstrahowania i konkretyzowania graficznego. W trakcie ćwiczeń studenci oprócz wiedzy literniczej zdobywają umiejętność (na bazie prostych założeń: od narzędzia po formę cyfrową) skonstruowania podstawowego zestawu znaków, stanowiących wstęp do budowania kroju pisma posiadającego indywidualne cechy autorskie. Doskonalą umiejętność powiązania charakteru graficznej formy literniczej z celowo użytą metodą projektowania.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

Przedmiot obejmuje naukę ogólnej historii pism alfabetycznych, konstrukcji liter łacińskich, naukę pism narzędziowych, kroje pism, podstawowe zagadnienia światła literniczego i zasady kompozycji typograficznej. Studenci poznają podstawowe zasady budowy litery, jej genezę, wpływ narzędzia na jej formę oraz sposoby jej poprawnego użycia. Potrafią analizować krój pod względem historycznym, oraz cech formalnych i użytkowych. Potrafią powiązać cechy formalne kroju z jego użytkowym przeznaczeniem. Zdobywają umiejętność z podstaw samodzielnego zaprojektowania (oraz zamiany w formę cyfrową) kroju pisma, który może być bazą do kreacji rozbudowanej rodziny fontów na kolejnym etapie edukacji.


Przykładowe tematy zadań semestralnych:
1. Plansza liternicza: realizacja pracy, gdzie podstawowym budulcem plastycznym jest litera i tekst, temat i treść: dowolna, z zachowaniem zasad kompozycji typograficznej,  użycie przykładowych krojów pism: antykwa humanistyczna, kursywa renesansowa, fraktura, uncjała, format: 50 x 70 cm.

2. Plansza typograficzna: realizacja świadomej i analitycznej pracy, w której student dokonuje pierwszych kreacji związanych z projektem liter, zachowując zasady konstrukcyjne oraz własne preferencje stylistyczne, format: 50 x 70 cm.

Metody kształcenia

1. Wykłady i dyskusje tematyczne.
2. Prezentacje.
3. Ćwiczenia i realizacja prac.
4. Korekty i konsultacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i wykonanie wszystkich zadań przewidzianych w programie zajęć.

Literatura podstawowa

1. Stefan Bernaciński, Liternictwo, WSiP, Warszawa, 1990
2. Jost Hochuli, Detal w typografii, D2D.PL, Kraków, 2009
3. Ewa Landowska, Barbara Bodziony, Piękna Litera, Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków, 2017
 

Literatura uzupełniająca

1.  Tibor Szánto, Pismo i styl, Ossolineum, Wrocław, 1986 
2.  Gerrit Noordzij, Kreska. Teoria pisma, d2d.pl, Kraków, 2014
3. Robert Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, D2D.PL, Kraków, 2008

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 23:18)