SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Malarstwo - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Malarstwo
Kod przedmiotu 03.1-WA-EASPP-MAL-Ć-S14_genMSRRK
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Łukasik, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

    •    rozpoznanie i rozwinięcie mentalnych i manualnych uzdolnień studenta w zakresie malarstwa

    •    nauczenie podstawowych metod obrazowania przy pomocy technik malarstwa sztalugowego

    •    stworzenie warunków dla zdobycia niezbędnych doświadczeń oraz dla opanowania umiejętności warsztatowych w stopniu umożliwiającym tworzenie oryginalnych utworów

Wymagania wstępne

Zaliczenie poprzedniego semestru.

Zakres tematyczny

    •    zapoznanie z właściwościami i specyfiką warsztatu malarskiego

    •    poznanie podstawowych materiałów i narzędzi malarskich

    •    projektowanie i planowanie kompozycji malarskich

    •    zadania z zakresu kompozycji i budowania relacji kolorystycznych w obrazie

Metody kształcenia

    •    ćwiczenia realizowane pod kierunkiem pedagoga

    •    omawianie wszystkich realizowanych zadań zarówno na etapie projektów jak i realizacji zadań malarskich formułowanych na bazie obserwacji martwej natury i aktu

    •    realizacja ćwiczeń rozwijających kreatywność i wyobraźnię plastyczną studenta

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

    •    ćwiczenia realizowane pod kierunkiem pedagoga

    •    omawianie wszystkich realizowanych zadań zarówno na etapie projektów jak i realizacji zadań malarskich formułowanych na bazie obserwacji martwej natury i aktu

    •    realizacja ćwiczeń rozwijających kreatywność i wyobraźnię plastyczną studenta

Literatura podstawowa

  1. Heinrich Wolfflin; podstawowe pojęcia historii sztuki; slowo/obraz terytoria, Gdańsk; 2021
  2. David Hockney: Wiedza tajemna, sekrety technik malarskich dawnych mistrzów, Wydawnictwo Uniwersitas, Kraków, 2006
  3. Władysław Ślesicki, Techniki malarskie, spoiwa organiczne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa,1984
  4. Wasyl Kandinsky, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki, łódź, 1996
  5. Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Wydawnictwo słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2001; Praca zbiorowa: Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2004

Literatura uzupełniająca

  1. WWW.ARTFORUM.COM
  2. WWW.ARTREVIEW.COM
  3. WWW.FLASHARTONLINE.COM
  4. WWW.PARKETTART.COM
  5. WWW.OBIEG.PL
  6. Katalogi monograficzne i katalogi z wystaw różnych artystów.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-05-2022 11:57)