SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fotografia intermedialna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fotografia intermedialna
Kod przedmiotu 03.4-WA-GrafP-FOTI-Ć-S14_pNadGenH6X9P
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Intermedia – termin wprowadzony w połowie lat sześćdziesiątych przez artystę Dicka Higginsa – trend panujący wśród najbardziej interesujących nowych dziedzin sztuki jako tendencja do przekraczania granic uznanych mediów, lub nawet łączenia obszarów pogranicza sztuki z mediami, które dotychczas nie były uznawane za artystyczne formy wyrazu. pl.wikipedia.org Program przedmiotu dotyczy:

  • doświadczenia fotografii jako narzędzia umożliwiającego i poszerzającego środki i sposoby wypowiedzi w różnych dziedzinach twórczości - fotografia intermedialna
  • pogłębienia świadomości artystycznej ekspresji studenta poprzez działania fotograficzne w przestrzeni
  • nabycia umiejętności samodzielnego proponowania znaczeń oraz realizacji zagadnień przy pomocy zróżnicowanych form i sposobów obrazowania wynikających z techniki i technologii fotografii
  • uzupełnienia /5 semestr/ o kontekst eksperymentu - fotografia eksperymentalna w sztukach wizualnych - podejmowanie działań w obszarze praktyki artystycznej niezależnie od warsztatu formalnego (eksperymentalne formy rejestracji obrazu)
  • nabycia umiejętności świadomego wyboru poszczególnych elementów pracy jako składowych przemyślanej, spójnej ekspozycji końcowej zrealizowanego projektu /tematu
  • nabycia umiejętności pracy zdalnej z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość
  • nabycia umiejętności archiwizowania własnych prac w zapisie cyfrowym poprzez opracowanie katalogów bieżących

Wymagania wstępne

Wiedza z obszaru historii fotografii, znajomość teorii i estetyki fotografii współczesnej. Wiedza i umiejętności z obszaru techniki i technologii fotografii, samodzielna rejestracja i kreacja obrazu fotograficznego z zachowaniem prawidłowości parametrów. Świadomość tradycji obrazowania fotograficznego. Wiedza i umiejętności nabyte w ramach realizacji przedmiotu fotografia intermedialna podczas 4 semestru studiów.

Zakres tematyczny

Prezentacja zagadnień przybliżających /pogłębiających kontekst fotografii intermedialnej oraz obszar szeroko pojętego fotograficznego eksperymentu. Przykładowe tematy: 

  • Trwanie rzeczywistości w fotografii (Nie-trwałość)
  • Następstwo obrazów w percepcji wizualnej (Widmo)

Sposób realizacji zakresu tematycznego w dużym stopniu wynika z indywidualnych zainteresowań i doświadczeń studenta. Propozycja koncepcyjnej formy realizacji tematu dowolnego (przedstawionego przez studenta).

Student ma możliwość interpretacji programu poprzez zapis analogowy, cyfrowy, wideo, obiekt, instalację.

Metody kształcenia

Metoda badawcza w fotografii. Udział studentów we wszystkich etapach realizacji tematów, przeglądach - środsemestralnym i końcoworocznym. Proces kształcenia w warunkach studyjnych i laboratoryjnych, praca w plenerze, korekta indywidualna, dyskusje w grupie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawowe kryteria otrzymania zaliczenia:

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach indywidualnych
  • dokumentacja przebiegu procesu kształcenia - katalogi zaliczeniowe etapowe i końcowe umieszczone na dysku Drive wg instrukcji opracowania udostępnionej przez prowadzącą Pracownię 
  • realizacja przez studenta ćwiczeń i tematów z efektem finalnym - prace o charakterze koncepcyjnym, prace o charakterze wystawienniczym

Literatura podstawowa

  1. Fotografia: realność medium, praca zbiorowa pod red. G. Dziamskiego, A. Kępińskiej, S. Wojneckiego, wyd. ASP Poznań, Poznań 2000
  2. Flusser Vilém, Ku filozofii fotografii, wyd. Aletheia, Warszawa 2015
  3. Hopfinger Maryla, Doświadczenia audiowizualne – o mediach w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Sic!, Warszawa, 2003
  4. Pontremoli Edouard, Nadmiar widzialnego. Fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2006 

Literatura uzupełniająca

  1. Frydryczak Beata, Waltera Benjamina idea poszukiwania śladów, w: Kultura Współczesna, Narodowe Centrum Kultury, 3-4(33-34)/2002
  2. Polska fotografia intermedialna lat 80-tych, katalog wystawy /praca zbiorowa pod red. W. Makowieckiego, Galeria BWA Arsenał, Poznań 1988
  3. Zawojski Piotr, blog Fotografia - Film - Nowe Media - Cyberkultura - Technokulturawww.zawojski.com 
  4. www.magazynszum.pl
  5. www.obieg.pl

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-05-2022 12:08)