SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy multimediów i technik przetwarzania obrazu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy multimediów i technik przetwarzania obrazu
Kod przedmiotu 03.4-WA-EASPP-MTPO-Ć-S14_pNadGenQGPY2
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Dziuba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kształcenia jest rozwijanie umiejętności w posługiwaniu się cyfrowymi technikami wizualizacji 2D za pomocą technologii komputerowych. Pobudzanie i rozwijanie kreatywności i umiejętności studenta do wyrażania złożonych idei artystycznych przy właściwym doborze środków plastycznych i technologicznych z obszaru grafiki artystycznej z wykorzystaniem specyfiki programów bitmapowych i/ lub wektorowych - Photoshop, Illustrator.

Łączenie różnych typów obrazowania w obrębie konkretnej realizacji /cyfrowy kolaż/.

Twórcze i świadome posługiwanie się warsztatem cyfrowym.

 

Wymagania wstępne

Znajomość zasad kompozycji, dobrze widziana podstawowa znajomość programów graficznych do edycji i obróbki obrazu (Photoshop i/ lub Illustrator).

Zakres tematyczny

Tematy ćwiczeń pozwalają na szeroką interpretację i poszukiwanie odpowiedzi zgodnej z potrzebami twórczymi autora prac:

  • warsztat cyfrowy jako inspiracja,
  • kreatywne eksperymentowanie z obrazem,
  • szerokie myślenie o obrazie - konstruowanie obrazu graficznego w przestrzeni wirtualnej komputera – jak i również poza nim, na różnych etapach realizacji (np. skanowanie, fotografowanie jako eksperymentalny proces kreacji artystycznej, różnorodne działania manualne),
  • łączenie mediów: fotografii, grafiki, rysunku itd. (cyfrowy kolaż), 
  • doskonalenie warsztatu graficznego (ćwiczenia i zadania pozwalające poznać w zaawansowany sposób możliwości graficznych programów komputerowych oraz poszukiwanie, analiza i świadome wykorzystanie charakterystycznych cech cyfrowego warsztatu graficznego),
  • proces przygotowania pliku do druku wielkoformatowego, metody druku cyfrowego, podłoża stosowane w artystycznym druku cyfrowym, druk finalny i druk próbny  uwzględniający metody eksperymentalne.

Metody kształcenia

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje – korekty mające charakter dyskusji, krótkie wykłady i warsztaty.

Student realizuje konkretne zadania – projekty i na bieżąco przedstawia je do korekty.

Ostatecznym etapem jest fizyczna realizacja idei projektu zadanych lub indywidualnie zaproponowanych przez studenta tematów, np. wydruk cyfrowy, projekcja lub inne np. obiekt graficzny, instalacja graficzna

Obowiązkowe przeglądy okresowe i końcoworoczne.

Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej, konkursach i wystawach zewnętrznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ostateczna ocena pracy studenta (zaliczenie z oceną) odbywa się na podstawie finalnej realizacji obowiązujących w danym semestrze 2-3 tematów jako spójnego cyklu prac w formie wydruków wielkoformatowych, projekcji, instalacji, obiektów lub innych eksperymentalnych technik uwzględniających działania cyfrowe.

Na finalną ocenę składają się:

  • obecność i aktywność na zajęciach,
  • stopień zaangażowania i postępy w realizacji zadań- projektów,
  • oryginalność założeń i  rozwiązań artystycznych i formalnych,
  • twórcze podejście do realizowanych tematów,
  • umiejętność wyciągania wniosków i podejmowania decyzji,
  • opanowanie warsztatu i technik realizacyjnych

Skala ocen: od 2 do 5

Literatura podstawowa

1.) Podręczniki do nauki programów graficznych:

  1. Adobe Photoshop CC/CC, Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Wydawnictwo Helion, 2016 – OFICJALNY PODRĘCZNIK
  2. Adobe Illustrator CC/CC PL, Oficjalny podręcznik, Brian Wood, Helion 2015

2.) Katalogi z konkursów i wystaw:

  1. Biennale Grafiki Studenckiej – Poznan 2013, 2015, 2017, 2019, 2021
  2. 9, 10, 11 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice  2015, 2018, 2021 
  3. Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012, 2015
  4. Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015, 2018, 2021
  5. Kolor w Grafice Toruń  2009, 2012, 2015, 2018, 2021 Galeria Sztuki Wozownia
  6. Międzynarodowe  Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014, 2016
  7. VI Międzynarodowe Triennale Grafiki Cyfrowej Gdynia 2019, Stowarzyszenie Promocji Artystów Wybrzeża ERA ART i Centrum Designu, Gdynia
  8. ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach

 

Literatura uzupełniająca

Strony www:

http://www.triennial.cracow.pl

http://www.format-net.pl

https://pl.mocak.pl

http://www.2plus3d.pl

http://arteon.pl

http://obieg.u-jazdowski.pl

http://autoportret.pl

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-05-2022 21:24)