SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zagadnienia i tendencje w sztuce współczesnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zagadnienia i tendencje w sztuce współczesnej
Kod przedmiotu 03.6-WA-SWP-ZiTSZW2-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Wojciech Kozłowski
  • mgr Marta Gendera
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi tendencjami w sztuce współczesnej, ich usystematyzowanie i usytuowanie w obrębie całości kultury współczesnej, uświadomienie znaczenia okresu powojennego i radykalnych zmian, którym uległy sztuki wizualne. Przedmiot zaznajamia studentów z różnorodnością postaw i zindywidualizowaniem praktyki artystycznej.

Wymagania wstępne

Podstawowa znajomość zagadnień związanych ze sztuką, historią sztuki.

Zakres tematyczny

Najważniejsze zjawiska i artyści decydujący o kształcie sztuki nowoczesnej; Kazimierz Malewicz i rola duchowości w sztuce; wielkie totalitaryzmy europejskie i ich wpływ na sztukę; Marcel Duchamp i zmiana sposobu uprawiania sztuki; ruch Fluxus i artyści z nim związani; Joseph Beuys – każdy człowiek artystą i rzeźba społeczna; Marina Abramović – performance jako medium sztuki; Młoda Sztuka Brytyjska – nowy pop-art; Sztuka w Internecie i z Internetu; intermedialność i interaktywność sztuki elektronicznej; street art i jego komercjalizacja; polska sztuka krytyczna jako reakcja na przemoc władzy; świat sztuki i konsekwencje jego struktury dla bycia artystą; ostatnie 5 lat sztuki. Zatarcie granic gatunkowych, patrycypacja, relacyjność, praktyki postartystyczne.

Modernizm i awangarda, Sztuka polska zaraz po wojnie, Odwilż w sztuce, Neokonstruktywizm, Konceptualizm w Polsce i na świecie; Ekspresjonizm i alternatywa, Władysław Hasior, Alina Szapocznikow, Sztuka niemiecka po obu stronach muru, Sztuka partycypacyjna, Kobiety w sztuce

Metody kształcenia

Metoda podająco-systematyzująca z elementami konwersatorium.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Systematyczne uczestnictwo w zajęciach. Test ze znajomości lektur i problemów podejmowanych na wykładach. Praca pisemna. Samodzielne opracowanie i prezentowanie wybranych tematów.

Literatura podstawowa

  1. Cynthia Freeland, Czy to jest sztuka, Poznań 2004
  2. Sarah Thornton, 7 dni w świecie sztuki, Warszawa 2011
  3. Piotr Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Kraków 1984
  4. Anda Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2006
  5. Jerzy Kaczmarek, Joseph Beuys, Od sztuki do społecznej utopii, Poznań 2001
  6. Karol Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Kraków - Warszawa 2014
  7. Art Now, red. Ute Grosenick, Kolonia 2012
  8. Michał Libera, Michał Mendyk, M.U.Z.Y.K.A., Warszawa 2017
  9. www.magazynszum.pl  
  10. www.e-flux.com
  11. www.artreview.com                                                                                                                                                                                                                                      (lektury dostępne u wykładowcy)
  12. Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999
  13. Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Poznań, 2005,
  14. Sztuka Świata, Tom 9 i 10
  15. Clement Greenberg, Obrona modernizmu, 2006

Literatura uzupełniająca

  1. Gregor Muir, Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Art, Kraków - Warszawa 2013
  2. Anna Markowska, Dwa przełomy, Toruń 2012
  3. red. Artur Żmijewski, Drżące ciała, Bytom-Kraków 2006
  4. red. Grzegorz Borkowski, Adam Mazur, Monika Branicka, Nowe Zjawiska w sztuce polskiej po 2000, Warszawa 2007
  5. red. Philip Jodidio, Architecture Now 3, Kolonia 2008
  6. red. Philip Jodidio, Architecture Now 4, Kolonia 2010
  7. Łarisa Żadowa, Poszukiwania i eksperymenty, Warszawa 1982
  8. Sebastian Cichocki, S.ZT.U.K.A, Warszawa 2011
  9. Nicolas Bouriaud, Estetyka relacyjna, Kraków 2012
  10. Luiza Nader, Konceptualizm w PRL, Warszawa, 2009

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 18:45)