SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty psychologiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty psychologiczne
Kod przedmiotu 14.4-WA-SWP-WarPsych-S21
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Maria Żochowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest umożliwienie uczestnikom pracy nad własnymi doświadczeniami, zdobycie oraz poszerzenie wiedzy o sobie oraz innych, w sprzyjającej atmosferze. Poszerzenie samoświadomości w odniesieniu do budowania i pogłębiania kontaktu z innymi. Przekazanie informacji odnoszących się do psychologicznych podstaw budowania zespołu, umiejętności współpracy w grupie, komunikowania się w zespole i rozwiązywania sytuacji konfliktowych. W trakcie warsztatów będą rozwijane zarówno umiejętności inter- jak i intrapersonalne, w tym kompetencje komunikacyjne, zachowania asertywne i umiejętności społeczne.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Część pierwsza: Zajęcia integracyjne

  1. Wprowadzenie do pracy w grupie i zajęcia integracyjne. 
  2. Budowanie bezpiecznej przestrzeni do współpracy w grupie, opartej na otwartości i zaufaniu.
  3. Twórcze ujęcie i wyrażanie siebie oraz innych.
  4. Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.

Część druga: Komunikacja interpersonalna

  1. Komunikacja interpersonalna: sposoby i formy porozumiewania się. Proces komunikacji interpersonalnej.
  2. Komunikacja werbalna: jasne, precyzyjne komunikaty. Znaczenie komunikacji niewerbalnej.
  3. Podstawowe zasady poprawnej komunikacji. Bariery komunikacyjne i aktywne słuchanie.
  4. Zachowania asertywne i nieasertywne. Wybrane techniki asertywnej komunikacji. 

Część trzecia: Podstawy pracy grupowej

  1. Charakterystyka procesu grupowego. 
  2. Role i funkcje członków zespołu. 
  3. Podstawy pracy grupowej i budowania zespołu.
  4. Sposoby podejmowania decyzji i rozwiązywania konfliktów.
  5. Rozwój współpracy i dialogu społecznego.

Metody kształcenia

Dyskusja, pogadanka, praca w grupach, metody ekspresyjne, inscenizacja, gry dydaktyczne.

W takcie zajęć wykorzystywane będą w szczególności metody aktywne, umożliwiające nabycie osobistych doświadczeń uczestników (warsztat).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie obecności oraz uczestnictwa w zajęciach. Student może skorzystać z jednej nieobecności, w trakcie semestru. Każdą ponadprogramową nieobecność należy zaliczyć w sposób ustalony z prowadzącym zajęcia.  

Literatura podstawowa

  1. Bocheńska-Włostowska K., Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją. Impuls, Kraków 2009.
  2. Brown R., Procesy grupowe: dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk 2006.
  3. Jachimska M., Grupa bawi się i pracuje: zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Wałbrzych 1994.
  4. Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa, 2007.
  5. Stewart J., Mosty zamiast murów: o komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2002.

i inna podana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Adams K., Galanes G.J., Komunikacja w grupach, Warszawa 2008Fensterheim H., Baer J. (1999): Jak nauczyć asertywności: nie mów „Tak”, gdy chcesz powiedzieć „Nie”, Książka i Wiedza, Warszawa.
  2. Fuchs B., Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Kielce 2003.
  3. Lieberman P., Sztuka rozwiązywania konfliktów, GWP. Gdańsk 2005

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-05-2022 12:01)