SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Estetyczne strategie kultury współczesnej |
Kod przedmiotu | 03.1-WA-SWD-EstS-S19 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Sztuki wizualne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Celem kursu jest wywołanie refleksji nad antropologicznym i socjologicznym wymiarem przemian jakie przyniosła kultura masowa oraz nowa sytuacja twórczości artystycznej w dobie dynamicznego rozwoju mediów i społeczeństwa informacyjnego. Wskazanie historycznej zmienności i różnorodności kultury popularnej wraz z uwzględnieniem rozumienia ciągłości zjawisk artystycznych.
Wiedza na poziomie ogólnokształcącym.
Wykład problemowy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Napisanie eseju dotyczącego problematyki estetycznej i/lub kultury popularnej.
1. John Berger, Sposoby widzenia, Warszawa 2008.
2. Michel de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Kraków 2008.
3. Wolfgang Welsch, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków 2005
4. Grzegorz Dziamski, Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996
5. Marek Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.
6. Arnold Berleant, Prze-myśleć estetykę, Kraków 2007.
7. Anna Zeidler-Janiszewska, Między melancholią a żałobą, Warszawa 1996
8. Slavoj Žižek, Patrząc z ukosa, Warszawa 2005.
9. Arthur Danto, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Kraków 2006.
10. Arnold Hauser, Społeczna historia sztuki i literatury, Warszawa 1974.
1. Georges Didi-Huberman, Strategie obrazów. Oko historii 1, Kraków 2011.
2. Georg Simmel, Most i drzwi. Wybór esejów, Warszawa 2006.
3. Anna Zeidler-Janiszewska (red.), Estetyczne przestrzenie współczesności, Warszawa 1996.
4. Marshall Berman, „Wszystko co stałe rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, Kraków 2006.
5. Jean Clair, De immundo, Gdańsk 2007.
6. Postmodernizm. Wybór tekstów, red. R. Nycz, Kraków 1998.
7. Ryszard W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków 2001.
8. Jean Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa 2005.
9. Linda Williams, Hard core. Władza, przyjemność i „szaleństwo widzialności”, Gdańsk 2010.
10. Zygmunt Bauman, Kultura w płynnej nowoczesności, Warszawa 2011.
Zmodyfikowane przez dr Artur Pastuszek (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 12:56)