SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Estetyczne strategie kultury współczesnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Estetyczne strategie kultury współczesnej
Kod przedmiotu 03.1-WA-SWD-EstS-S19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Pastuszek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem kursu jest wywołanie refleksji nad antropologicznym i socjologicznym wymiarem przemian jakie przyniosła kultura masowa oraz nowa sytuacja twórczości artystycznej w dobie dynamicznego rozwoju mediów i społeczeństwa informacyjnego. Wskazanie historycznej zmienności i różnorodności kultury popularnej wraz z uwzględnieniem rozumienia ciągłości zjawisk artystycznych.

Wymagania wstępne

Wiedza na poziomie ogólnokształcącym.

Zakres tematyczny

  1. Estetyzacja i mitologizacja nowoczesności. Kultura popularna – kultura transparencji i ekspozycji.
  2. Projektująca moc kultury – generowanie nowych narracji. Konceptualny wymiar sztuki.
  3. Formy i sposoby życia oraz towarzyszące im praktyki estetyczne. Praktyki konsumenckie.
  4. Artystyczny i estetyczny kontekst popkultury. Dominacja form epickich.
  5. Pluralizm w sztuce - nowe formy oraz nowe perspektywy twórczości artystycznej. Problem oryginalności i falsyfikatu, arcydzieła i kiczu.
  6. Estetyzacja życia codziennego. Kultura popularna jako symptom nowoczesności.
  7. Sztuki plastyczne, literatura, muzyka oraz film jako przykład nowoczesnych strategii montażu.
  8. Rola przyjemności i rozkoszy w procesie enkulturacji. Przemoc, okrucieństwo, cierpienie, wstręt - nowe parametry popkultury.
  9. Faustyczny profil kultury współczesnej. Poszukiwanie źródła „wiecznej nowości”.
  10. Niezależność, bunt, outsideryzm – współczesne mity artystyczne.
  11. Preferencje polityczne a gust estetyczny. Manifesty artystyczne i ich społeczny potencjał. Sztuka zaangażowana.
  12. Estetyki nowych mediów a kultura popularna. Strategie subwersywne.
  13. Film, czyli „odurzenie obrazami”. Repetycje i re-wizje.
  14. Upolitycznienie twórczości w świetle rozpowszechnionych strategii promocyjnych. Efektywność jako kryterium organizacji społecznej.
  15. Chaos czy porządek? Próba diagnozy kultury współczesnej.

Metody kształcenia

Wykład problemowy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Napisanie eseju dotyczącego problematyki estetycznej i/lub kultury popularnej.

Literatura podstawowa

1. John Berger, Sposoby widzenia, Warszawa 2008.

2. Michel de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Kraków 2008.

3. Wolfgang Welsch, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków 2005

4. Grzegorz Dziamski, Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996

5. Marek Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.

6. Arnold Berleant, Prze-myśleć estetykę, Kraków 2007.

7. Anna Zeidler-Janiszewska, Między melancholią a żałobą, Warszawa 1996

8. Slavoj Žižek, Patrząc z ukosa, Warszawa 2005.

9. Arthur Danto, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Kraków 2006.

10. Arnold Hauser, Społeczna historia sztuki i literatury, Warszawa 1974.

Literatura uzupełniająca

1. Georges Didi-Huberman, Strategie obrazów. Oko historii 1, Kraków 2011.

2. Georg Simmel, Most i drzwi. Wybór esejów, Warszawa 2006.

3. Anna Zeidler-Janiszewska (red.), Estetyczne przestrzenie współczesności, Warszawa 1996.

4. Marshall Berman, „Wszystko co stałe rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, Kraków 2006.

5. Jean Clair, De immundo, Gdańsk 2007.

6. Postmodernizm. Wybór tekstów, red. R. Nycz, Kraków 1998.

7. Ryszard W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków 2001.

8. Jean Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa 2005.

9. Linda Williams, Hard core. Władza, przyjemność i „szaleństwo widzialności”, Gdańsk 2010.

10. Zygmunt Bauman, Kultura w płynnej nowoczesności, Warszawa 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Artur Pastuszek (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 12:56)