SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy kompozycji i aranżacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy kompozycji i aranżacji
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-PKA-Ć-S15_genE2CME
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Rozwój warsztatu kompozytorsko – aranżerskiego celem nabycia umiejętności tworzenia na zespoły instrumentalne i wokalno - instrumentalne. [2] Zapoznanie studenta z technikami i nurtami kompozycyjnymi muzyki artystycznej XX wieku. [3] Rozwój wyobraźni twórczej, kreacja elementów ekspresji niosących znamiona indywidualnego stylu wypowiedzi artystycznej. 

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu w semestrze drugim.

Zakres tematyczny

1. Kompozycja i aranżacja:

- Analiza partytur wybranych prac z literatury muzyki jazzowej w obszarze harmonii, rytmu i koncepcji aranżacyjnych (Sammy Nestico, Don Sebesky, Bob Brookmeyer, Maria Schneider, John Fedchock, Gordon Goodwin);

- Tworzenie form instrumentalnych na 4 saksofony, 3 trąbki i 3 puzony oraz sekcję rytmiczną;

- Tworzenie form instrumentalnych lub wokalno-instrumentalnych na orkiestrę typu big band i głos solowy;

2. Współczesne techniki kompozytorskie:

- Analiza partytur i nagrań wybranych przykładów z muzyki XX i XXI wieku. Symbole graficzne w partyturach i ich wpływ na kształt dzieła muzycznego. Ćwiczenia kompozytorskie z zastosowaniem poznanych technik i symboli;

- Zagadnienia omawiane w III semestrze (wybór możliwych zagadnień i sylwetek kompozytorów, w zależności od stopnia zaawansowania studenta oraz indywidualnego tempa pracy):

  •  tonalność rozszerzona (impresjoniści, Strawiński, Bartòk);
  • dodekafonia i serializm, Klangfarbenmelodie (Szkoła Wiedeńska, Messiaen, Lutosławski);
  • sonoryzm (Varèse, Penderecki, Ligeti);
  • aleatoryzm (Cage, Lutosławski).

Metody kształcenia

Wykład, ćwiczenia, analizy partytur.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przedstawienie do oceny minimum czterech prac autorskich: kompozycji lub aranżacji

Literatura podstawowa

1. Russell Garcia, THE PROFFESSIONAL ARRANGER COMPOSER, Criterion Music Co.;

2. Sammy Nestico, THE PROFESSIONAL ARRANGER, Fenwood Music Co.;

3. Rayburn Wright, INSIDE THE SCORE, Kendor Music;

4. Don Sebesky, THE CONTEMPORARY ARRANGER, Alfred Publishing Co.;

5. Rick Lawn, JAZZ SCORES and ANALYSIS, Sher Music Co. 

6. Henry Mancini, SOUNDS AND SCORES, Northridge Music Inc.

7. Fred Sturm, CHANGES OVER TIME: THE EVOLUTION of JAZZ ARRANGING, Advance Music;

8. Józef Pawłowski, PODSTAWY INSTRUMENTACJI cz. I i II, PWM;

9. Z. Ciechan, ARANŻACJA, Centralny Ośrodek Metodyki Upowrzechniania Kultury, Warszawa 1972;

10. K. Guzowski PODSTAWOWE ZAGADNIENIA INSTRUMENTACJI, AM Gdańsk;

11. K. Stone, MUSIC NOTATION IN THE TWENTIETH CENTURY: A PRACTICAL GUIDEBOOK, New York, W. W. Norton, 1980;

12. B. Schaeffer, WSTĘP DO KOMPOZYCJI, PWM Kraków, 1976.

13. Bill Dobbins, JAZZ ARRANGING AND COMPOSING, A LINEAR APPROACH, Advance Music, 1986;

Literatura uzupełniająca

1. Andy Jaffe, JAZZ HARMONY, Advance Music

2. M.C Gridley JAZZ STYLES, HISTORY & ANALYZIS, Prentice Hall

3. J.M. Chomiński, HISTORIA HARMONII I KONTRAPUNKTU t. 1-3, PWM Kraków

4. J. Gawlas, KONTRAPUNKT, PWM Kraków

5. K. Baculweski, WSPÓŁCZESNOŚĆ W: HISTORIA MUZYKI POLSKEJ, Sutkowski Edition

6. T.A. Zieliński, KIERUNKI, STYLE I TWÓRCY W MUZYCE XXW. PWM

7. Maria Schneider, EVANESCENCE, Universal Edition, 1998

8. M. Przedpełska-Bieniek, DŹWIĘK W FILMIE, Sonoria, 2003

9. I. Lindstedt, SONORYSTYKA W TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW POLSKICH XX WIEKU, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010

11. Ch. B. Rae, MUZYKA LUTOSŁAWSKIEG, PWN, Warszawa, 1996

12. Dariusz Terefenko, TEORIA JAZZU. OD PODSTAW DO POZIOMU ZAAWANSOWANEGO, PWM, Kraków 2020 

Ponadto: wybrane partytury i nagrania wymienionych kompozytorów XX i XXI wieku.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)