SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy kompozycji i aranżacji |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMEP-PKA-Ć-S15_genE2CME |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 8 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
[1] Rozwój warsztatu kompozytorsko – aranżerskiego celem nabycia umiejętności tworzenia na zespoły instrumentalne i wokalno - instrumentalne. [2] Zapoznanie studenta z technikami i nurtami kompozycyjnymi muzyki artystycznej XX wieku. [3] Rozwój wyobraźni twórczej, kreacja elementów ekspresji nacechowanych elementami indywidualnego stylu wypowiedzi artystycznej.
Zaliczenie przedmiotu w semestrze czwartym.
1. Kompozycja i aranżacja:
- Tworzenie rozbudowanych form na big band zróżnicowanych stylistycznie;
- Tworzenie rozbudowanych form na zespoły orkiestrowe i jazzową sekcję rytmiczną (z możliwym towarzyszeniem głosu solowego).
- Aranżacje repertuaru muzyki popularnej z wykorzystaniem syntezatorów i samplerów (Moog, SPDS i inne)
2. Współczesne techniki kompozytorskie:
- Poznanie podstawowych narzędzi programowych stosowanych do kompozycji i aranżacji muzycznej z zastosowaniem komputera. Realizacja własnego projektu aranżacyjnego lub kompozytorskiego przy użyciu komputera;
- Praca z oprogramowaniem: Cubase, Samplitude, Pro Tools, Logic, oprogramowaniem freeware (do wyboru, w zależności od stopnia zaawansowania i preferencji studenta).
Wykład, ćwiczenia, analizy partytur.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przedstawienie do oceny minimum czterech prac autorskich: kompozycji lub aranżacji.
1. Russell Garcia, THE PROFFESSIONAL ARRANGER COMPOSER, Criterion Music Co.;
2. Sammy Nestico, THE PROFESSIONAL ARRANGER, Fenwood Music Co.;
3. Rayburn Wright, INSIDE THE SCORE, Kendor Music;
4. Don Sebesky, THE CONTEMPORARY ARRANGER, Alfred Publishing Co.;
5. Rick Lawn, JAZZ SCORES and ANALYSIS, Sher Music Co.
6. Henry Mancini, SOUNDS AND SCORES, Northridge Music Inc.
7. Fred Sturm, CHANGES OVER TIME: THE EVOLUTION of JAZZ ARRANGING, Advance Music;
8. Józef Pawłowski, PODSTAWY INSTRUMENTACJI cz. I i II, PWM;
9. Z. Ciechan, ARANŻACJA, Centralny Ośrodek Metodyki Upowrzechniania Kultury, Warszawa 1972;
10. K. Guzowski PODSTAWOWE ZAGADNIENIA INSTRUMENTACJI, AM Gdańsk;
11. K. Stone, MUSIC NOTATION IN THE TWENTIETH CENTURY: A PRACTICAL GUIDEBOOK, New York, W. W. Norton, 1980;
12. B. Schaeffer, WSTĘP DO KOMPOZYCJI, PWM Kraków, 1976.
13. Bill Dobbins, JAZZ ARRANGING AND COMPOSING, A LINEAR APPROACH, Advance Music, 1986;
1. Andy Jaffe, JAZZ HARMONY, Advance Music;
2. M.C Gridley JAZZ STYLES, HISTORY & ANALYZIS, Prentice Hall
3. J.M. Chomiński, HISTORIA HARMONII I KONTRAPUNKTU t. 1-3, PWM Kraków
4. J. Gawlas, KONTRAPUNKT, PWM Kraków
5. K. Baculweski, WSPÓŁCZESNOŚĆ W: HISTORIA MUZYKI POLSKEJ, Sutkowski Edition
6. T.A. Zieliński, KIERUNKI, STYLE I TWÓRCY W MUZYCE XXW. PWM
7. Maria Schneider, EVANESCENCE, Universal Edition, 1998
8. M. Przedpełska-Bieniek, DŹWIĘK W FILMIE, Sonoria, 2003
9. I. Lindstedt, SONORYSTYKA W TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW POLSKICH XX WIEKU, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010
11. Ch. B. Rae, MUZYKA LUTOSŁAWSKIEG, PWN, Warszawa, 1996
12. Dariusz Terefenko, TEORIA JAZZU. OD PODSTAW DO POZIOMU ZAAWANSOWANEGO, PWM, Kraków 2020
Ponadto: wybrane partytury i nagrania wymienionych kompozytorów XX i XXI wieku.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)