SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Propedeutyka instrumentacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Propedeutyka instrumentacji
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-PIN-Ć-S14_pNadGen639LC
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Zaznajomienie z problematyką zapisu i podstawowych zasad instrumentacji. [2]  Kształtowanie umiejętności w zakresie instrumentacji, aranżacji na zespoły typu combo oraz big band. [3] Kształtowanie poczucia brzmienia, estetyki i wrażliwości na barwę dźwięku. [4] Przygotowanie do przyszłej pracy estradowej w zakresie umiejętności instrumentacji, aranżacji w kontekście muzyki jazzowej

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu Instrumentoznawstwo z akustyką. Student zna instrumenty muzyczne charakterystyczne dla dużych zespołów typu big band. Potrafi scharakteryzować ich budowę oraz rozróżnić brzmienie. Posługuje się notacją właściwą dla poszczególnych instrumentów (klucz, transpozycja).

Zakres tematyczny

Propedeutyka instrumentacji (sem. 3)

[1] Charakterystyka instrumentów wchodzących w skład orkiestr jazzowych typu big band (blacha – trąbki i puzony, saksofony, instrumenty sekcji rytmicznej – kontrabas, fortepian, gitara, perkusja). [2] Składniki akordów w układach 2,3,4,5-cio głosowych w instrumentach jednego rodzaju oraz grupach mieszanych w kontekście harmonii i stylów w muzyce jazzowej. [3] Łączenie instrumentów.

Metody kształcenia

Praca w grupie - ćwiczenia

Praca samodzielna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie:

/ samodzielnych prac pisemnych

/ kolokwium

/ uczestnictwa w zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Pawłowski Józef, Podstawy instrumentacji  t.1, t.2., PWM, Kraków 1996.

  2. Rimski – Korsakow Mikołaj, Zasady instrumentacji, Kraków 1953.

  3. Garcia Russell, The Professional Arranger Composer, Book I, Criterion Music Corporation 1979.

  4. Guzowski Kazimierz, Podstawowe zagadnienia instrumentacji, AM Gdańsk 2005.

  5. Partytury na big band wybranych kompozytorów i aranżerów m.in.: Bob Mintzer, Thad Jones, Gil Evans, John Fedchock, Gordon Goodwin, Rob McConnell, Sammy Nestico, Jerzy Szymaniuk, Bartosz Pernal, Lennie Niehaus.

Literatura uzupełniająca

  1. Nestico Sammy, The Professional Arranger, Fenwood Music Co., Inc. 1993.
  2. Jaffe Andy, Jazz Harmony, Advance Music 1996.
  3. Sebesky Don, The Contemporary Arranger, Alfred Publishing Co., Inc., New York 1974.
  4. Mancini Henry, Sound and Scores. Northridge Music Inc. 1973. Podręcznik + płyta CD.
  5. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 1, „Muzyk” nr 4, Warszawa 1994.
  6. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 2, „Muzyk” nr 5, Warszawa 1994.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)