SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Harmonia jazzowa z kształceniem słuchu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Harmonia jazzowa z kształceniem słuchu
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-HRzKsz-S19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Rozwijanie umiejętności analizowania materiału dźwiękowego w kontekście harmonicznym i melodycznym. [2] Rozwijanie zdolności identyfikowania złożonych struktur harmonicznych. [3] Rozwijanie wyobraźni muzycznej. [4] Rozwijanie wiedzy i zdolności w zakresie improwizacji jazzowej w aspekcie harmonicznym i melodycznym. [5] Rozwijanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do kształtowania indywidualnych koncepcji artystycznych.

Wymagania wstępne

Zaliczony czwarty semestr studiów oraz wiedza i doświadczenie z zakresu harmonii jazzowej i kształcenia słuchu nabyte podczas I i II roku studiów licencjackich.

Zakres tematyczny

[1] Słuchowe rozpoznawanie cech materiału dźwiękowego w zakresie zwrotów melodycznych w aspekcie estetyki muzyki jazzowej. [2] Percepcja struktur harmonicznych zaczerpniętych z literatury jazzowej i muzyki popularnej [3] Rozpoznawanie skal.

Metody kształcenia

[1] Ćwiczenia słuchowe z materiałem dźwiękowym wykonywanym na fortepianie lub odtwarzanym z CD:

  • Analiza fragmentów solowych partii improwizowanych; 
  • Analiza struktur harmonicznych tworzących relacje akordowe:

[2] Dyktanda pamięciowe lub zapisywane symultanicznie, także w formie uzupełniania luk w tekście muzycznym.

[3] Prace domowe:

  • Samodzielne tworzenie zwrotów melodycznych i harmonicznych nawiązujących do dziedzictwa wybranych artystów jazzowych;
  • Transkrypcje wybranych fragmentów solowych partii improwizowanych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

[1] Sprawdziany słuchowe w zakresie wiedzy i umiejętności rozpoznawania materiału dźwiękowego (próg 51% poprawnych odpowiedzi) 

[2] Sprawdziany słuchowe w zakresie umiejętności operowania materiałem muzycznym, pamięcią i pamięcią muzyczną;

[3] Prezentacja przygotowanych samodzielnie w toku cotygodniowej pracy własnej transkrypcji solowych partii improwizowanych, prezentowane indywidualnie, zaliczane na ocenę w czasie zajęć i/lub konsultacji. 

 

Literatura podstawowa

  1. Rollins Sonny, Taylor Mark, Roberts Jim, Jazz Play Along, Vol. 33, Sonny Rollins - 10 Jazz Classics, Hal Leonard Corporation, Milwaukee 2005.
  2. The New Real Book, vol. 1-3, Sher Music Co., Petaluma 1988. 
  3. Ignaszak Jarosław, Podstawy improwizacji: skale, Wydawnictwo-dydaktyka "Ilja", Bydgoszcz 1998.
  4. Harrington Jeff, Blues Improvisation Complete, Breklee Press Publications, Berklee 2002.
  5. Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music Corporation, 1978 
  6. Liebman David, A Chromatic Approach to Jazz Harmony and Melody, Advanced Music, Burlington 2009.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Middleton Andy, Melodic Improvising, Alfred Music, Burlington 2009.
  2. Levine Mark, The Jazz Theory Book, Sher Music, Petaluma 1995.
  3. Targońska Izabela, Kształcenie pamięci muzycznej (dyktanda z CD), Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 1991 i późn.
  4. Dobrowolska-Marucha Danuta, Dyktanda muzyczne, PWM, Kraków 1994 i późn.
  5. Coan Carl, The Michael Brecker Collection, Hal Leonard Corporation, Milwaukee 1999. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)