SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia muzyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia muzyki
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-HMU-Ć-S14_pNadGenHDUU9
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ
  • dr Stanisław Leśniewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

- zapoznanie studentów z podstawowym faktami i wiadomościami z zakresu historii muzyki w kontekście historii powszechnej i historii kultury

- zaznajomienie z twórczością muzyczną w perspektywie historycznej, z reprezentatywnymi dla poszczególnych epok kierunkami, stylami i dziełami muzycznymi,

- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

1. Historia muzyki – pojęcie, przedmiot, zakres

STAROŻYTNOŚĆ

2. Kultura muzyczna starożytnej Grecji

ŚREDNIOWIECZE

3. W kręgu chorału gregoriańskiego

4. Świecka alternatywa

5. Początki i rozwój polifonii

RENESANS

6. – 7. Renesans w muzyce. Zagadnienia stylistyczno-konstrukcyjne. Formy i gatunki. Generacje niderlandzkie.

8.- 9. Giovanni Pierluigi da Palestrina i Carlo Gesualdo da Venosa

BAROK

10. Barok w muzyce. Konfrontacja stylistyczna muzyki renesansu i baroku

11.- 12. Barokowy idiom – retoryka muzyczna

13. Barokowy idiom - imitazione della natura

14. Wielkie syntezy: J.S.Bach, G.F.Haendel

 

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie, artykuł)

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz ocen z kolokwiów.

Wykład – egzamin pisemny.

 

Literatura podstawowa

  1. D. Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I, Kraków 2005
  2. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I 
  3. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I 
  4. U. Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003

 

 

Literatura uzupełniająca

  1. E. Obniska, Palestrina – muzyka renesansowego klasycyzmu, „Ruch Muzyczny” 1983/12
  2. M. Perz, Mikołaj Gomółka, Kraków 1981
  3. A. Schweitzer, Bach, Kraków 1984
  4. F. Wesołowski, Wprowadzenie do retoryki muzycznej, cz.1, w: Zeszyty Naukowe AM we Wrocławiu, 1979/21; cz.2, tamże 1980/23
  5. B. Pociej, Chorał (2), „Ruch Muzyczny” 1982/1
  6. B. Pociej, Chorał (3), „Ruch Muzyczny” 1982/11
  7. B. Pociej, Formy chorałowe, „Ruch Muzyczny” 1982/9;
  8. C. Sachs, Muzyka w świecie starożytnym
  9. E. Obniska, Guillaume de Machaut – poeta wieku niepokoju, „Ruch Muzyczny” 1983/3
  10. E .Obniska, Piewca miłości dwornej, „Ruch Muzyczny” 1977/17
  11. L. Erhardt, Cienie i blaski historii muzyki, Ruch Muzyczny, 1982/8
  12. L. Erhardt, Muzyka w walce o rząd dusz, „Ruch Muzyczny” 1982/9
  13. L. Erhardt, Odkrycie miłości, „Ruch Muzyczny” 1982/14
  14. L. Erhardt, Wyrodne dzieci, „Ruch Muzyczny” 1982/11
  15. N.Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995
  16. N.Harnoncourt, Dialog muzyczny, Warszawa 1998
  17. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Stanisław Leśniewski (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 02:04)