SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Literatura muzyczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Literatura muzyczna
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-LIT-Ć-S14_pNadGenJD6GB
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ
  • dr Stanisław Leśniewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

zapoznanie studentów z kanonem literatury muzycznej od średniowiecza do współczesności w powiązaniu z kontekstem estetycznym i podstawowymi zagadnieniami techniki kompozytorskiej,

- zaznajomienie z dziełami reprezentatywnymi dla poszczególnych epok, stylów muzycznych i wybitnych twórców,

- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk i dzieł muzycznych w perspektywie historycznej, z uwzględnieniem ich tradycji gatunkowych i relacji pozamuzycznych

- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu "Literatura muzyczna" (semestr 1).

Zakres tematyczny

KLASYCYZM

J. Haydn: symfonie /G-dur nr 94, D-dur nr 104/

W.A. Mozart: symfonie /Es-dur KV 543, g-moll KV 550, C-dur KV 551/, koncerty fortepianowe /d-moll KV 466/, koncert skrzypcowy A-dur KV 219, koncert klarnetowy A-dur KV 622, Czarodziejski flet, sonaty fortepianowe /A-dur KV 331, C-dur KV 545/, Eine kleine Nachtmusik KV 525, Requiem KV 626

L. van Beethoven: symfonie /I C-dur, III Es-dur, V c-moll, VI F-dur, IX d-moll/, koncerty fortepianowe /III c-moll, V Es-dur/, koncert skrzypcowy D-dur, sonaty fortepianowe /cis-moll op. 27 nr 2 „Księżycowa”, c-moll op. 13 „Patetyczna”, C-dur op. 53 „Waldsteinowska”, f-moll op. 57 „Appassionata”, As-dur op. 110/, sonaty na fortepian i skrzypce /F-dur „Wiosenna” op. 24/, uwertury: Egmont, Coriolan


 

Metody kształcenia

Ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną.

Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz oceny z kolokwium ze znajomości literatury muzycznej.

Literatura podstawowa

  1. J.D.Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-IV Kraków 2005 - 2011
  2. M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
  3. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II

 

Literatura uzupełniająca

1. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012

2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V

3. E.Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Stanisław Leśniewski (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 02:06)