SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Literatura muzyczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Literatura muzyczna
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-LIT-Ć-S14_pNadGenJD6GB
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ
  • dr Stanisław Leśniewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

- zapoznanie studentów z kanonem literatury muzycznej od średniowiecza do współczesności w powiązaniu z kontekstem estetycznym i podstawowymi zagadnieniami techniki kompozytorskiej,

- zaznajomienie z dziełami reprezentatywnymi dla poszczególnych epok, stylów muzycznych i wybitnych twórców,

- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk i dzieł muzycznych w perspektywie historycznej, z uwzględnieniem ich tradycji gatunkowych i relacji pozamuzycznych

- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu "Literatura muzyczna" (semestr 2).

Zakres tematyczny

ROMANTYZM, NEOROMANTYZM I SZKOŁY NARODOWE

F.Schubert: symfonie /VIII h-moll „Niedokończona”/, pieśni /Pstrąg, Małgorzata przy kołowrotku, Król olch, cykl Piękna młynarka/

R. Schumann: symfonie /I B-dur „Wiosenna”/, Koncert fortepianowy a-moll

F.Mendelssohn: IV Symfonia A-dur „Włoska”, Koncert skrzypcowy e-moll, Muzyka do Snu nocy letniej, Pieśni bez słów /wybór/

C.M. Weber: Wolny strzelec

H. Berlioz: Symfonia fantastyczna

F. Liszt: koncerty fortepianowe /I Es-dur/, Sonata fortepianowa h-moll, rapsodie węgierskie /II/, poemat symfoniczny „Preludia”

R. Wagner: Tannhäuser, Tristan i Izolda (Wstęp)

A. Borodin: Kniaź Igor /Tańce połowieckie/

M. Rimski-Korsakow: Szeherezada

M. Musorgski: Obrazki z wystawy, Noc na Łysej Górze

P. Czajkowski: symfonie /VI h-moll „Patetyczna”/, Koncert fortepianowy b-moll, Koncert skrzypcowy D-dur, suity z baletów /Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów/, Uwertura-fantazja Romeo i Julia, Eugeniusz Oniegin /Walc, Polonez/

B. Smetana: cykl: Moja Ojczyzna /Wyszehrad, Wełtawa/

A. Dworzak: IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata”, Tańce słowiańskie /wybór/

I. Albeniz: Suita hiszpańska

M. de Falla: suita z baletu Czarodziejska miłość

E. Grieg: Koncert fortepianowy a-moll, Peer Gynt /suity I i II/

J. Sibelius: Koncert skrzypcowy d-moll

C. Franck: Symfonia d-moll

J. Brahms: symfonie /IV e-moll/, koncerty fortepianowe /I d-moll/, Koncert skrzypcowy D-dur, Wariacje n/t Paganiniego, Tańce węgierskie /wybór/, Uwertura akademicka

MODERNIZM PRZEŁOMU XIX/XX;

G. Mahler: symfonie (NR 3, 8, 9)

R. Strauss: poematy symfoniczne /Dyl Sowizdrzał, Don Juan, Tako rzecze Zaratustra/

S. Rachmaninow: II Koncert fortepianowy c-moll, Kantata "Dzwony"

A.Skriabin, "Poemat Ekstazy"

Cl . Debussy, "Popołudnie fauna", "Morze" , wybrane preludia fortepianowe

M. Ravel: Pavana dla zmarłej infantki, balet "Dafnis i Chloe" (fragmenty)

OPERA WŁOSKA I FRANCUSKA XIX w.   - REALIZM I WERYZM

G. Verdi: Traviata

G. Bizet: Carmen

G. Puccini: Tosca

MODERNIZM DWUDZIESTOWIECZNY - POCZĄTKI

I.Strawiński: "Ognisty Ptak", "Pietruszka", "Święto wiosny" (fragmenty)

A. Schoenberg, "Pierrot Lunaire" (fragmenty)

Metody kształcenia

Ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną.

Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz oceny z kolokwium ze znajomości literatury muzycznej.

Literatura podstawowa

  1. D.Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-IV Kraków 2005 - 2011
  2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
  3. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II
  4. T.Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Warszawa 1986

 

Literatura uzupełniająca

  1. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012
  2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V
  3. E.Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998
  4. R.D.Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Stanisław Leśniewski (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 02:07)