SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Literatura muzyczna |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-LIT-Ć-S14_pNadGenJD6GB |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
zapoznanie studentów z kanonem literatury muzycznej od średniowiecza do współczesności w powiązaniu z kontekstem estetycznym i podstawowymi zagadnieniami techniki kompozytorskiej,
- zaznajomienie z dziełami reprezentatywnymi dla poszczególnych epok, stylów muzycznych i wybitnych twórców,
- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk i dzieł muzycznych w perspektywie historycznej, z uwzględnieniem ich tradycji gatunkowych i relacji pozamuzycznych
- pobudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej,
- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi analizy dzieła muzycznego i problematyki analitycznej
- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki
- I semestr - zdany egzamin wstępny
- II, III, IV semestr – zaliczony semestr poprzedni
Muzyka XX wieku (okres międzywojenny):
S. Prokofiew, Symfonia Klasyczna
-K. Szymanowski: Stabat Mater, Harnasie, IV Symfonia
- A. Honneger: Pacific 234
- M. Ravel: Koncert fortepianowy G-dur
- G. Gershwin - Błękitna Rapsodia, "Amerykanin w Paryżu"
-O. Respighi : "Pinie Rzymskie"
- B. Bartok: Muzyka na instrumenty strunowe, perkusje i czelestę
- I. Strawiński: Symfonia Psalmów
Muzyka XX wieku (II wojna światowa i okres powojenny)
- B. Britten: Sinfonia da requiem
D. Szostakowicz: VII Symfonia " Leningradzka"
W. Lutosławski: Koncert na orkiestrę, "Livre" pour orchestre, IV Symfonia
K. Penderecki: Tren pamięci ofiar Hiroszimy, Requiem Polskie
W. Kilar: "Krzesany"
H.M.Górecki: III Symfonia
muzyka elektroniczna i konkretna (wybrane przykłady)
Ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz oceny z kolokwium ze znajomości literatury muzycznej (test z progami punktowymi).
1. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II
3. U.Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003
4. D.Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-IV Kraków 2005 - 2011
5. T.Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku
6. A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III
1. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012
2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V
3. E.Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998
4. H.H.Eggebrecht, C.Dahlhaus, Co to jest muzyka? Warszawa 1992
5. N.Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995
6. N.Harnoncourt, Dialog muzyczny, Warszawa 1998
7. R.D.Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998
8. M.Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998
Czasopisma
1. Canor. Pismo poświęcone interpretacjom muzyki dawnej
2. Res facta, Res facta nova
3. Muzyka. Kwartalnik IS PAN
4. Jazz Forum
5. Ruch Muzyczny
Zmodyfikowane przez dr Stanisław Leśniewski (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 02:11)