SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia
Kod przedmiotu 05.8-WA-EASMP-PSYC-W-S14_pNadGenJFH66
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student ma wiedzę na temat psychologicznych podstaw funkcjonowania człowieka w kontekście wychowania i kształcenia.
Posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym oraz społecznym z uwzględnieniem aktywności twórczej.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Psychologia a inne nauki, koncepcje psychologiczne człowieka. Procesy poznawcze, osobowość i inteligencja w kontekście rozwoju człowieka. Prawidłowości i nieprawidłowości rozwoju psychicznego dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Biologiczne podstawy procesów psychicznych. Stres psychologiczny.
Twórczość: rozumienie twórczości; uzdolnienia twórcze; emocje i motywacja w twórczości; przeszkody w tworzeniu i ich przezwyciężanie; myślenie twórcze; proces twórczy; osobowość i postawa twórcza; psychopatologia twórczości;

Metody kształcenia

Wykład klasyczny, wykład konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest 60% możliwych do uzyskania punktów.    

Egzamin: warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest 60% możliwych do uzyskania punktów.

Ocena końcowa składa się z oceny z ćwiczeń (1/3) i egzaminu (2/3), obydwie oceny muszą być pozytywne.

Literatura podstawowa

  1. Doliński D., Strelau J., (2010) (red.) Psychologia akademicka. Podręcznik.t.1-2. Gdańsk, GWP
  2. Kendall Ph. (2004) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk, GWP
  3. Nęcka E., (2002) Psychologia twórczości. Gdańsk, GWP
  4. Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza. UMCS, Lublin
     

Literatura uzupełniająca

  1. Brzezińska A.I. (2005), Portrety psychologiczne człowieka. Gdańsk, GWP
  2. Kozielecki J. (1998) Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa, Żak
  3. Popek S. (2010) Psychologia twórczości plastycznej. Kraków, Impuls
  4. Wadeley A., Birch A., MalimT., (2000) Wprowadzenie do psychologii. Warszawa, PWN

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 11:06)