SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka wykonawcza - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka wykonawcza
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-PW-Ć-S15_pNadGen0XCZ9
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Zimnicki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

doskonalenie umiejętności wykonawczych w wybranej przez studenta dyscyplinie wykonawczej  /śpiew, gra na instrumencie/

Wymagania wstępne

deklaracja studenta wyboru instrumentu dla przedmiotu Praktyka wykonawcza

zdany egzamin z przedmiotu Fortepian  /po semestrze 4/

Zakres tematyczny

-praca nad elementami techniki, doskonalenie warsztatu wykonawczego  /intonacja, precyzja, zasób środków wyrazowych typu artykulacja, cieniowanie dynamiczne, itp./

-kształtowanie wyobraźni artystycznej z powiązaniem do poczucia stylu, wrażliwości estetycznej, smaku artystycznego

- kameralistyka wokalna i instrumentalna, praca z akompaniamentem

-przygotowywanie do występów publicznych, rozwijanie odporności estradowej

Metody kształcenia

pokaz, ćwiczenie z pedagogiem, ćwiczenie samodzielne, analiza prezentacji podczas występów, analiza nagrań

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

obecność i aktywność na zajęciach

systematyczne opanowywanie problematyki i zakresu materiału wyznaczanego przez pedagoga

występ publiczny /zaliczenia publiczne, przeglądy klasowe, audycje, koncert, itp./

Literatura podstawowa

w zakresie gry na instrumencie

szkoły, etiudy, ćwiczenia gry na wybranym przez studenta instrumencie, np.:

  1. E.Towarnicki  Szkoła na flet,
  2. R.Williams Szkoła na trąbkę,
  3. P.Baron Etiudy jazzowe na saksofon,
  4. R.Schmar Gamy i pasaże na wiolonczelę,
  5.  J.Powroźniak Szkoła gry na gitarę,
  6. M.Dupre Methode du Orgue,
  7.  Z. Janke - Studium gam na skrzypce
  8. wybrane etiudy na fortepian ze zbiorów etiud S.Hellera, H. Berensa, A.Loeschorna, C. Czernego w wyd. PWM

w zakresie śpiewu

  1. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  2. Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
  3. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  4. Tarasiewicz B., Potyczki z tremą. Koncert jako metoda aktywizowania pracy studenta, w: Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Siedlce 2005

 

 

Literatura uzupełniająca

w zakresie gry na instrumencie

  1. Repertuar na instrument wybrany przez studenta, obejmujący kompozycje z okresu baroku i klasycyzmu, dostosowany do stopnia zaawansowania muzycznego i technicznego studenta, np.: J.S.Bach - utwory polifoniczne na fortepian w wyd. PWM, J.F.Haendel - utwory na fortepian w wyd. PWM,, J. Ph. Rameau Tamburyn na flet, J.S.Bach - Suity na wiolonczelę, skrzypce solo,H. Purcell – utwory na trąbkę, J.S.Bach - utwory organowe, W. A .Mozart– koncerty na flet, klarnet, skrzypce
  2. Repertuar na instrument wybrany przez studenta, obejmujący kompozycje z okresu romantyzmu , XX- XXI w., dostosowany do stopnia zaawansowania muzycznego i technicznego studenta, np.: R.Schumann - Album dla młodzieży /PWM/, P.Czajkowski - Album dla młodzieży /PWM/, F.Mendelssohn - Pieśni bez słów /PWM/, F.Chopin - utwory wybrane, K.Szymanowski - utwory wybrane na fortepian /PWM/, W. Lutosławski - Bukoliki , W.Kilar - muzyka filmowa w opracowaniu na fortepian, K.Kwiecień -Długosz -Suita "Kopciuszek" /"Cincinella"/ na fortepian, cztery ręce,G. Faure Kołysanka na flet, H. Wieniawski – utwory na skrzypce, St. Moniuszko Polonez z opery Hrabina na wiolonczelę, G. Young – utwory na organy, M.Linnemann  - Ragtime na gitarę, Ch.Parker –standardy jazzowe, J.Morello New Directions In Rhythm, itp.

w zakresie śpiewu

  1. Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953
  2. Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974
  3. Kamińska B., Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży, Warszawa 1997

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Michał Kocot (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 11:20)