SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka wykonawcza - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka wykonawcza
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-PW-Ć-S15_pNadGen0XCZ9
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Zimnicki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

doskonalenie umiejętności wykonawczych w wybranej przez studenta dyscyplinie wykonawczej  /śpiew, gra na instrumencie/

Wymagania wstępne

deklaracja studenta wyboru instrumentu do przedmiotu Praktyka wykonawcza

zaliczenie 5 semestru EASM 

Zakres tematyczny

- praca nad elementami techniki, poszerzanie warsztatu wykonawczego /precyzja, niuanse artykulacyjne, intonacja, itp./

-poszerzanie znajomości repertuaru związanego z wybranym instrumentem

- kształtowanie wyobraźni artystycznej z powiązaniem do poczucia stylu, wrażliwości estetycznej, smaku artystycznego

- kameralistyka wokalna i instrumentalna, praca z akompaniamentem

- przygotowywanie do występów publicznych, rozwijanie odporności estradowej

Metody kształcenia

pokaz, ćwiczenie z pedagogiem, ćwiczenie indywidualne, występy publiczne, analiza wykonań publicznych, analiza dokonań fonograficznych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

obecność i aktywność na zajęciach

systematyczne opanowywanie problematyki i zakresu materiału wyznaczanego przez pedagoga

udział w występach publicznych  / zaliczenia publiczne, przeglądy klasowe, audycje, koncerty , itp./

Literatura podstawowa

w zakresie gry na instrumencie

szkoły, etiudy, ćwiczenia gry na wybranym przez studenta instrumencie, np.:

  1. S.Heller - etiudy na fortepian z op.45,46,47 /PWM/, H.Berens -etiudy na fortepian  /PWM/, C.Czerny -etiudy na fortepian /PWM/                                              2. E.Towarnicki  Szkoła na flet                                                                                                                                                                                            3. R.Williams Szkoła na trąbkę,                                                                                                                                                                                           4. P.Baron Etiudy jazzowe na saksofon,                                                                                                                                                                                5. R.Schmar Gamy i pasaże na wiolonczelę                                                                                                                                                                          6. J.Powroźniak Szkoła gry na gitarę,                                                                                                                                                                                   7. M.Dupre Methode du Orgue,                                                                                                                                                                                             8. Z.Janke - Studium gam na skrzypce

w zakresie śpiewu

  1. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  2. Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
  3. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  4. Tarasiewicz B., Potyczki z tremą. Koncert jako metoda aktywizowania pracy studenta, w: Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Siedlce 2005

 

Literatura uzupełniająca

w zakresie gry na instrumencie

  1. Repertuar na instrument wybrany przez studenta, obejmujący kompozycje z okresu baroku i klasycyzmu, dostosowany do stopnia zaawansowania muzycznego i technicznego studenta, np.:J.S.Bach, J.F.Haendel - utwory polifoniczne na fortepian w wyd. PWM, J. Ph. Rameau Tamburyn na flet, J. S. Bach - Suity na wiolonczelę, skrzypce solo,H. Purcell – utwory na trąbkę, J. S .Bach - utwory organowe, W. A .Mozart– koncerty na flet, klarnet, skrzypce
  2. Repertuar na instrument wybrany przez studenta, obejmujący kompozycje z okresu romantyzmu , XX- XXI w., dostosowany do stopnia zaawansowania muzycznego i technicznego studenta, np.: utwory fortepianowe R.Schumanna, F.Mendelssohna, J.Brahmsa, P.Czajkowskiego na fortepian solo i na cztery ręce w wyd. PWM,wybrane utwory fortepianowe F.Chopina, K.Szymanowskiego, W.Kilara, A.Kurylewicza w wyd. PWM, G. Faure Kołysanka na flet, H. Wieniawski – utwory na skrzypce, St. Moniuszko Polonez z opery Hrabina na wiolonczelę, G. Young – utwory na organy, M.Linnemann  - Ragtime na gitarę, Ch.Parker –standardy jazzowe, J.Morello New Directions In Rhythm, itp.

w zakresie śpiewu

  1. Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953
  2. Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974
  3. Kamińska B., Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży, Warszawa 1997

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Michał Kocot (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 11:21)