SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium prelekcji i krytyki muzycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium prelekcji i krytyki muzycznej
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-KRYT-Ć-S14_pNadGenEX12S
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ
  • dr Stanisław Leśniewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

- zapoznanie ze sposobami funkcjonowania komentarza słownego w różnych formach prezentowania muzyki,

- opanowanie wiedzy estetycznomuzycznej w zakresie niezbędnym w działalności prelegenta, 

- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prelekcji (formy prelekcji, uwarunkowania odbioru muzyki) - przygotowanie do praktycznej realizacji różnych form publicznego komentowania muzyki.

Wymagania wstępne

Zaliczenia z przedmiotów: historia muzyki, literatura muzyczna, zasady muzyki, instrumentoznawstwo z akustyką.

Zakres tematyczny

 

1. Czy istnieje potrzeba komentowania muzyki? – przegląd rozwiązań. 2. Wizerunek prelegenta – ideał a rzeczywistość. 3. Warsztat prelegenta. 4. Prelekcja jako wystąpienie publiczne. Formy prelekcji. Forma a treść prelekcji. 5. Psychologiczne, socjologiczne, estetyczne i kulturowe uwarunkowania percepcji muzyki. Kategorie odbiorców muzyki. Percepcja muzyki a forma i treść prelekcji. 6. Estetycznomuzyczne wyznaczniki i uwarunkowania komentowania muzyki. 7. Realizacja zadań w zakresie: a) konstruowania poszczególnych elementów prelekcji (temat, wyjaśnianie pojęć, kwestie językowe, dobór literatury muzycznej itd., forma cyklu audycji), b) tworzenia programu koncertowego c) realizacji prelekcji według tematów z szeroko rozumianej problematyki życia muzycznego, kultury muzycznej i historii muzyki, d) innych form (konkurs-quiz muzyczny) e) przeprowadzenia wywiadu f) przygotowania relacji z koncertu g) opracowania recenzji płyty. 08. Literatura w działalności prelegenta. Literatura muzyczna.

  1. Krytyka muzyczna – pojęcie, źródła, funkcje i formy.
  2. Podstawowa problematyka krytycznomuzyczna i jej estetycznomuzyczne konteksty (estetyka muzyczna-socjologia muzyki-krytyka muzyczna).
  3. Formalno-prawne aspekty publicystyki muzycznej. Prawo prasowe.
  4. Sylwetka krytyka (publicysty) muzycznego.
  5. Elementy warsztatu krytycznomuzycznego.
  6. Krytyka (publicystyka) muzyczna jako działalność społeczna.
  7. Formy publicystyki muzycznej.
  8. Prasa lokalna – przegląd, stan, perspektywy. Publicystyka muzyczna w prasie lokalnej.

 

 

Metody kształcenia

Seminarium, konwersatorium, wykład problemowy, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność i aktywność na zajęciach.

W zakresie prelekcji o muzyce:

  1. Prowadzenie koncertu/popisu studenckiego/quizu muzycznego w IM UZ lub w środowisku lokalnym
  2. Pozytywna ocena autorskiego scenariusza koncertu
  3. Pozytywna ocena programu koncertowego

W zakresie krytyki muzycznej:

  1. przygotowanie wywiadu z muzykiem (zespołem, osobą związaną ze środowiskiem muzycznym), 
  2. przygotowanie relacji z koncertu, recenzji płyty
  3. analiza tekstów krytycznomuzycznych (wybrane gatunki)

Ocena semestralna wynika z ocen uzyskiwanych na zajęciach oraz z ocen za poszczególne projekty (autorskie scenariusze koncertów, program koncertowy, realizacja prelekcji w koncercie studenckim lub koncercie/quizie zorganizowanym w środowisku lokalnym, recenzja płyty, relacja z koncertu, wywiad). Na ocenę wpływ ma frekwencja i aktywność na zajęciach.

Literatura podstawowa

1. K.Bula, Jak mówić o muzyce? Vademecum komentatora muzycznego, W-wa 1991; 2. M. Stokowska, Grzechy i grzeszki prelegentów, Poradnik Muzyczny 1967/10; 3. L.Markiewicz, Sekrety prelegenta, Poradnik Muzyczny 1963/ 9, 10, 11; 4. E.Kofin, Funkcje prelekcji muzycznej jako łącznika między dziełem, wykonawcą a odbiorcą, Poradnik Muzyczny 1981/6; 5. T.Misiak, Typologie odbiorców muzyki. Koncepcje psychologiczne, socjologiczne i estetyczne, Muzyka 1985/2; 6. T.Misiak, Estetyczne i społeczne przesłanki kulturowych wzorów recepcji muzycznej, Muzyka 1987/2; 7. M.Kłosiński, Człowiek w sytuacji kontaktu z muzyką, W-wa 1

1. M.Dziadek, Polska krytyka muzyczna w latach 1890-1914. Koncepcje i zagadnienia,

            Katowice 2002, s. 11-36

2. R.Ciesielski, Refleksja estetyczna w polskiej krytyce muzycznej Dwudziestolecia

 międzywojennego, Poznań 2005, s. 10-43

3. S.Jarociński, Antologia polskiej krytyki muzycznej XIX i XX wieku, Kraków 1955

4. W.Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002

5. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z.Bauer, E.Chudziński, Kraków 2004

6. J.Sobczak, Prawo prasowe, Warszawa 2000 [s. 254-267].

7. M.Komorowska, Polska prasa muzyczna w okresie 1945-2000, Warszawa 2001

8. Dyskusja panelowa. Recepcja muzyki w mediach regionalnych, w: Muzyka i media na

 Pomorzu i Kujawach, red. V.Przech, Bydgoszcz 2003, [s. 201-229]

9. Prasa, radio i telewizja w Polsce, Warszawa 2001

10. J.Parzyński, Refleksje prawne zza kulis krytyki artystycznej, Palestra 1986, nr 5-6

995; 

 

 

Literatura uzupełniająca

 

1. R.Ciesielski, Muzyka w „Muzyce” - o tożsamość muzyki w edukacji estetycznej, w: Edukacja artystyczna wobec przemian…, red. L.Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra 2002; 2. R.Ciesielski, Problematyka estetycznomuzyczna w zwierciadle edukacji czyli o „ucieczce od muzyki” (rekonesans podręcznikowy), w: Filozofia muzyki. Studia, red. K. Guczalski, Kraków 2003; 3. M. Manturzewska, H. Kotarska (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, W-wa 1990; 4. W.Worożańska, Trema – definicja i metody jej pokonywania, w: Prace Zakładu Pedagogiki Muzycznej UŁ, z. 7, red. J.Pałka, Łódź 2003

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 09:58)