SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Folklor muzyczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Folklor muzyczny
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-Fmuz-S17
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w podstawową wiedzę dotyczącą folkloru muzycznego w ujęciu morfologicznym i socjologicznym. Z uwagi na ograniczoną liczbę godzin zagadnienia powyższe zostaną poruszone w odniesieniu do polskiego folkloru muzycznego.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1. Folklor muzyczny (przedmiot i zakres).

2. Z dziejów polskiej folklorystyki muzyczne (źródła do historii muzyki ludowej, pierwsze zbiory polskich pieśni ludowych, badacze epoki przedkolbergowskiej, Oskar Kolberg i jego dzieło, okres międzywojenny, badania po II wojnie światowej, etnomuzykologia współczesna).

3. Muzyka ludowa (pojęcie, cechy, wariabilność).

4. Muzyka w obrzędzie (obrzędowość doroczna, obrzędowość rodzinna).

5. Przegląd tematyki i funkcji polskich pieśni ludowych.

6. Muzyka instrumentalna (polskie instrumenty ludowe wg grup i terytorium występowania, polskie kapele ludowe, repertuar).

7. Cechy polskiej muzyki ludowej (tonalność, skale, ambitus, melodyka, ornamentyka, jednogłosowość i wielogłosowość, rytmika tekstu słownego i rytmika muzyczna, metrum, tempo, forma).

8. Polskie tańce ludowe (regionalne i narodowe).

9. Muzyka Ziemi Lubuskiej.

10. Muzyka mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce.

12. Folklor we współczesności (współczesne funkcjonowanie folkloru, procesy unifikacji, mozaika kulturowa, zespoły ludowe, festiwale i przeglądy folklorystyczne).

Metody kształcenia

Ćwiczenia, praca z książką i nagraniem muzycznym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Aktywność podczas zajęć.

2. Kolokwium zaliczeniowe (warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest uzyskanie 51% punktów). 

Literatura podstawowa

1. Chybiński A., O polskiej muzyce ludowej, Warszawa 1961

2. Sobiescy J. i M., Polska muzyka ludowa i jej problemy, Kraków 1973

3.  http://ludowe.instrumenty.edu.pl/pl

 

 

Literatura uzupełniająca

1. Sobiescy J. i M., Ze studiów nad folklorem muzycznym Wielkopolski, Kraków 1972

2. Słownik etnologiczny, red. Z. Staszczak, Warszawa-Poznań 1987

3. Bobrowska J., Polska folklorystyka muzyczna, Katowice 2000

4. Folklor w dobie internetu, red. G.Gańczarczyk i P. Grochowski, Toruń 2009

5. http://kulturaludowa.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska (ostatnia modyfikacja: 09-04-2022 20:09)