W trakcie praktyki kształtowane są kompetencje opiekuńcze i wychowawcze realizowane w szkole. Wybrane zagadnienia z zakresu psychologii, pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej i społecznej stanowią narzędzie do poznania i określenia kompetencji kluczowych u wybranej grupy wiekowej uczniów.
Ponadto, są realizowane zadania dotyczące:
relacji między nauczycielami a uczniami;
w grupach rówieśniczych;
sposobów funkcjonowania i organizacji pracy;
dokumentacji w szkole.
Wymagania wstępne
- Ogólne przygotowanie z zakresu psychologii i pedagogiki.
- Student posiada podstawową wiedzę:
w zakresie psychologicznych podstaw funkcjonowania człowieka w kontekście wychowania i kształcenia;
w zakresie rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym, pedagogicznym i społecznym z uwzględnieniem aktywności twórczej.
Zakres tematyczny
ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU DOTYCZY:
Organizacja twórczej aktywności uczniów;
Realizacja różnych sposobów integrowania grupy;
Zadania opiekuńczo-wychowawcze (normy i zasady wzajemnego współdziałania);
Role i funkcje pełnione przez uczestników grupy;
Różne zachowania i postawy w domu i szkole (wzajemne relacje);
Diagnostyka opiekuńczo - wychowawcza.
Uczeń ze specjalnymi potrzebami.
Zadania rozwojowe. Komunikacja interpersonalna.
Oczekiwania społeczne, kompetencje i pełnione role we współczesnym świecie.
Tradycja a współczesność zachowań w kulturze.
Nauczyciel i szkoła w zmieniającym się społeczeństwie.
Niepowodzenia uczniów a proces kształcenia.
Współdziałanie z opiekunem praktyk w:
Sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa.
Prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych.
Ponadto:
Samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grupy i poszczególnych uczniów.
Organizowanie pracy uczniów w grupach zadaniowych.
Prowadzenie dokumentacji praktyki.
Konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyczną.
Konsultacje z opiekunem praktyki w celu omawiania obserwowanych sytuacji i przeprowadzonych działań.
Metody kształcenia
Metody:
problemowo-odtwórcza,
problemowo-analityczna,
metody podające,
poszukujące,
waloryzacyjne,
operatywne,
aktywizujące.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
· Przygotowanie planów i konspektów zajęć opiekuńczo - wychowawczych z elementami terapii dla uczniów wybranej grupy wiekowej.
· Przygotowanie, przeprowadzenie i omówienie z opiekunem praktyki zrealizowanego materiału (ocena, uwagi, spostrzeżenia, wnioski).
· Ponadto w ramach praktyki: zorganizowanie i przygotowanie przedstawienia (grupowo lub indywidualnie), projektu multimedialnego, koncertu, konkursu, gier, itp.
Literatura podstawowa
Red. K. Kaleta, J. Mróz, Psychologiczne aspekty trudności w wychowaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania, ZNP, Kielce 2010.
T. Szlendak, Socjologia rodziny: ewolucja, historia, zróżnicowanie, PWN, Warszawa 2010.
K. Konarzewski, Jak wykonać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
M. Partyka, Zdolni, utalentowani, twórcy: poradnik dla pedagogów, psychologów i rodziców, Warszawa 1999.
B. Hornowski, Rozwój inteligencji i uzdolnień specjalnych, WSiP, Warszawa 1978.
M. Andrzejewski, Dziecko a media w praktyce funkcjonowania placówek opiekuńczo wychowawczych. „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze”, 2004, nr 7, s. 13-28.
B. Passini, Rodzinne domy dziecka w XX wieku. „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze”, 2008, nr 4, s. 51-58.
P. Zawadzki, Formy pracy z trudną młodzieżą w placówkach opiekuńczo – wychowawczych. „Opieka Wychowanie Terapia”, 2007, nr 3-4, s. 26-29.
Z. Zimiń, Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy. „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze”, 2002, nr 9, s. 43-47.
M. Smulczyk, Przezwyciżenie statusowej determinacji karier szkolnych, W-wa 2019.
U. Kamińska, Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2005.
Literatura uzupełniająca
B. Potocka, L. Nowak, Projekty edukacyjne: poradnik dla nauczycieli, Kielce 2002.
M. Babiuch, Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów, Warszawa 2002.
H. P. Nolting, Jak zachować porządek w klasie, Gdańsk 2004.
G. King, Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2003.
K. Schaeffer, Nauczyciel w szkole – jak przeżyć szkołę, Gdańsk 2008.
Muzykoterapia Polska, tom I, Nr 3-4, 2002.
K. Witerska, Dramat na różnych poziomach kształcenia, Łódź 2010.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anna Łuczak (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 20:18)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.