SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praca z uczniem wybitnie uzdolnionym |
Kod przedmiotu | 05.0-WF-FizP-PUWU-S20 |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Kształtowanie umiejętności wykorzystania zagadnień nowoczesnej metodyki fizyki w przygotowaniu zajęć pozalekcyjnych. Opracowanie umiejętności pozwalających na rozwiązywanie problemów fizycznych o podniesionym poziomie trudności z wykorzystaniem matematyki wyższej. Kształtowanie wśród uczniów potrzeby stałego rozwoju, chęci brania udziału w przedsięwzięciach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Kształtowanie umiejętności logicznego oraz przyczynowo – skutkowego myślenia.
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego, jak również z zakresu wiedzy ogólnej z fizyki.
Co rozumiemy poprzez zdolności? Jak poprawnie rozpoznać uzdolnienia swoich uczniów? (C.W5., D.1.U4., D.1.U5. )
Poznanie różnych metod oraz form pracy z uczniami uzdolnionymi w zakresie fizyki. (C.W5., C.U5., D.1.W7., D.1.W15., D.1.U4., D.1.U5. )
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień problemowych z różnych działów fizyki z uwzględnieniem pojęć i zagadnień znacząco wykraczających poza program kształcenia w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej. (C.K1., D.1.W3., D.1.W5.)
Analiza różnorodności konkursów i olimpiad przedmiotowych z fizyki, z uwzględnieniem konkursów ogólnopolskich oraz międzynarodowych. (C.U5., D.1.W3., D.1.W5. )
Rozwój umiejętności poznawczych uczniów w oparciu o przygotowanie i przeprowadzenie autorskich doświadczeń. (C.U3., C.K1., D.1.W5., D.1.W7.)
Kształtowanie wśród uczniów umiejętności rozwiązywania interdyscyplinarnych zagadnień i problemów fizycznych. (C.U3., C.U5., C.K1., D.1.W5.)
Efektywne stosowanie różnych technik w procesie kształcenia ucznia uzdolnionego. (C.U3., C.U5. D.1.W5., D.1.W7., D.1.W15. )
Pogadanka, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
- aktywność na zajęciach: 10 punktów
- udział w dyskusji: 10 punktów
- przygotowanie scenariusza i konspektu przykładowych zajęć: 10 punktów
[1] Partyka M. (red.), Modele opieki nad dzieckiem zdolnym, CMPP-P MEN, Warszawa 2000.
[2] Nakoneczna D., Kształcenie wielostronne stymulujące rozwój uzdolnień, WSiP, Warszawa 1998.
[3] Janiszewski P., Mostowski J., 50 lat Olimpiad Fizycznych, PWN, Warszawa 2002.
[1.] Analiza regulaminów różnych konkursów z zakresu fizyki i dziedzin pokrewnych.
[2.] Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
[3.] Podręczniki szkolne, przewodniki dla nauczycieli i materiały dydaktyczne.
[4.] Materiały dydaktyczne Ośrodka Rozwoju Edukacji
[5] Poradnik pracy z uczniem zdolnym w zakresie fizyki w szkole ponadgimnazjalnej, W. Zielicz
Zmodyfikowane przez dr Marcin Kośmider (ostatnia modyfikacja: 04-04-2022 20:41)