Celem praktyki śródrocznej jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego.
Zakres tematyczny
Obserwowanie:
czynności podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna w toku prowadzonych przez niego lekcji, aktywności uczniów,
toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko (uczeń) oraz interakcji między uczniami w toku lekcji,
procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,
dynamiki i klimatu społecznego grupy, ról pełnionych przez dzieci, zachowania i postaw uczniów,
sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,
sposobu oceniania uczniów,
sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,
funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
działań podejmowanych przez nauczyciela na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,
organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli, wyposażenie, dekoracje).
Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w:
planowaniu i przeprowadzaniu lekcji;
organizowaniu pracy w grupach,
kontrolowaniu i ocenianiu uczniów;
przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,
wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,
podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
organizowaniu przestrzeni klasy;
sprawowaniu nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa.
Pełnienie roli nauczyciela poprzez:
planowanie lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,
wykorzystywanie w toku lekcji środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji do poziomu rozwoju uczniów,
diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
podejmowanie współpracy z innymi pracownikami szkoły - innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem oraz specjalistami pracującymi z dziećmi.
Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych:
prowadzenie dokumentacji praktyki,
konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką
ocena własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
ocena przebiegu prowadzonych lekcji (zajęć) oraz realizacja zamierzonych celów,
konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji.
Metody kształcenia
Ćwiczenia praktyczne w szkole podstawowej.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę praktyki składają się:
opinia wraz z oceną wystawiona przez nauczyciela-opiekuna ze szkoły (50%),
prawidłowo wypełniony i poświadczony przez szkołę Dziennik Praktyk (20%),
konspekty prowadzonych zajęć oraz arkusze hospitacji lekcji/zajęć (20%),
terminowość przedkładania odpowiednich dokumentów związanych z realizacją praktyki oraz sposób ich przedstawienia (10%).
Literatura podstawowa
Podręczniki do fizyki dla szkoły podstawowej.
Programy i rozkłady materiału nauczania fizyki dla szkoły podstawowej.
Podstawa programowa dla II etapu edukacyjnego.
Marian Głowacki, Dydaktyka fizyki, zagadnienia ogólne, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Częstochowa 1994
Jadwiga Salach, Dydaktyka fizyki, zagadnienia wybrane, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1986
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Joanna Kalaga (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 19:37)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.