SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Grafika komputerowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Grafika komputerowa
Kod przedmiotu 11.3-WP-AKTAS-GK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr inż. Maciej Jackowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania w obszarze projektowania graficznego, a także wykształcenie praktycznych umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się cyfrowymi technikami przetwarzania obrazu (od pomysłu i rejestracji do archiwizowania).

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych wiadomości i umiejętności z zakresu ICT, podstawowych zasad kompozycji obrazu, bardzo ogólna umiejętność rysowania, a także ogólna umiejętność rejestrowania i zapisu obrazu (wykonywanie zdjęć, ich zapis bądź konwersja z postaci analogowej na cyfrową).

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do grafiki. Terminy i pojęcia. Grafika komputerowa. Światło, barwa i modele barw. Sztuka komputerowa. Anatomia informacji wizualnej. Obraz, ilustracja, fotografia. Słowo a obraz. Grafika wektorowa. Zasady rysowania, transformacji i organizowanie kompozycji w programach wektorowych. Zapisywanie projektu i eksport do wybranego formatu mapy bitowej. Ćwiczenie twórcze – myślenie dywergencyjne. Kolor. Modele i kanały kolorów. Zarządzanie kolorem i korekcja kolorów Grafika bitowa. Zarządzanie obrazem. Zmiana układu kompozycyjnego (kadrowanie) obrazu. Przebudowa przestrzeni obrazu oraz łączenie zdjęć w procesie kolażu. Transformacje i modelowanie obrazu. Filtry. Praca z warstwami. Realizacja projektu graficznego. Realizacja projektu graficzno-typograficznego. Przygotowanie własnego portfolio z projektami wykonanymi w trakcie trwania przedmiotu. Oprogramowanie dowolne (CorelDraw lub Photoshop).

Metody kształcenia

Pokaz, demonstracja, wykład konwersatoryjny, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online (przede wszystkim K_W10) będą sprawdzane w kontekście realizowanych prac, podobnie umiejętności praktyczne, np. korzystanie z programów grafiki wektorowej i bitowej. Wykonane prace będą oceniane pod kątem ich jakości – progi punktowe, zaś weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów, również z zastosowaniem progów punktowych.

Laboratoria

Zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z laboratorium (średnia arytmetyczna wszystkich ocen).

Literatura podstawowa

  1. Foley J.D. i in., Wprowadzenie do grafiki komputerowej, Warszawa 1995.
  2. Freeman M., Profesjonalna fotografia cyfrowa. Kolor, Warszawa 2008.
  3. https://www.gimp.org/tutorials/
  4. https://inkscape.org/learn/
  5. Jankowski M., Elementy grafiki komputerowej, Warszawa 2006.
  6. McClelland D., Fuller L. U., Fuller R. C., Photoshop CS/CS PL. Biblia, Gliwice 2006.
  7. Newark Q., Design i grafika dzisiaj, Warszawa 2006.
  8. Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa 2006.
  9. Wrotek W., Po prostu CorelDraw Graphics Suite X4, Wyd. Helion, 2008.

Literatura uzupełniająca

  1. Bunsch F. i in., Grafika warsztatowa: podręcznik technik graficznych, Poznań 2006.
  2. Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, Wydawnictwo Arkady, 2004.
  3. Datner D., Design & layout: sztuka projektowania, Warszawa 2004.
  4. Francuz P., red., Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Warszawa 2007.
  5. Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003.
  6. Gage J., Kolor i kultura: teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków 2008.
  7. Kamiński B., Prepress i barwy, Warszawa 1997.
  8. Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  9. Młodkowski J., Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź 1998.
  10. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.
  11. Szmidt K. J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
  12. Zaborowski J., red., Grafika komputerowa – metody i narzędzia, Warszawa 1994.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr inż. Maciej Jackowski (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 07:34)