SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z grupą - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z grupą
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-MPG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentki i studentów  z wiedzą z zakresu podstawowych mechanizmów wpływu grupy. Doskonalenie umiejętności pracy z grupą.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z pedagogiki i socjologii ogólnej

Zakres tematyczny

Grupa – kategoria, typologia, cechy, możliwości budowania i pomnażania naturalnych zasobów grupy: integracja, budowanie zespołu, automotywowanie i motywowanie innych, komunikacja grupowa, zaufanie miedzy członkami grupy, efektywność pracy zespołowej. Współpraca i rywalizacja – małe grupy zadaniowe. Wybrane metody pracy z grupą: grywalizacja, gry (symulacyjna i decyzyjna), drama, sztuka, metoda Jigsaw, czyli układanka, metoda delficka, kula śnieżna – dyskusja piramidowa.

Metody kształcenia

Warsztaty

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie i przeprowadzenie (w grupie zadaniowej) warsztatu.

Literatura podstawowa

  1. Bochno E. (red.), School in Community - Community in School, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2013
  2. Bruhn J., Efekt grupy, Warszawa 2011
  3. Kadłubek Z. , Sławek T. (red.), Wizerunki wspólnoty, Katowice 2008
  4. Kadłubek Z. , Sławek T. (red.), Dystans i zaangażowanie, Katowice 2008
  5. Brown R., Procesy grupowe, Gdańsk 2006
  6. literatura wybrana przez studentki i studentów

 

Literatura uzupełniająca

  1. Dudzikowa M. i. in. Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla kształcenia, Impuls, Kraków: 2011.
  2. Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2000.
  3. Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, WSiP, Warszawa 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 21:55)