SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy dydaktyki ogólnej |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-AKTAS-PDO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych. Kształcenie umiejętności pisania konspektów lekcji.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej.
Tematyka wykładów
Dydaktyka ogólna jako nauka (przedmiot i metody badań, zadania, funkcje, podstawowe pojęcia). Dydaktyka ogólna a inne subdyscypliny pedagogiki. Systemy dydaktyczne. Wartości i cele kształcenia. Paradygmaty dydaktyczne: obiektywistyczne, interpretatywno-konstruktywistyczne, transformatywne. Współczesne teorie kształcenia Dydaktyczne alternatywy edukacyjne. Współpraca szkoły i rodziny. Indywidualizacja pracy z uczniem. Innowacje dydaktyczne.
Tematyka ćwiczeń
Charakterystyka procesu kształcenia (zasady kształcenia, organizacyjne formy kształcenia). Typy i budowa lekcji. Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne. Edukacja nieformalna. Treści kształcenia ogólnego. Funkcje, rodzaje programów kształcenia. Podręczniki szkolne. Metody kształcenia (pojęcie, podział, funkcje, kryteria doboru). Środki dydaktyczne. Klasa szkolna i procesy w niej zachodzące (style kierowania klasą, integracja zespołu). Charakterystyka procesu samokształcenia. Uczenie się i jego uwarunkowania. Motywowanie uczniów do nauki. Wspierane uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Trudności w nauce. Praca z uczniem zdolnym i jej uwarunkowania (przygotowanie do konkursów i olimpiad). Diagnoza, kontrola i ocenianie w procesie kształcenia. Ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna. Jakość działalności szkoły. Skuteczny nauczyciel. Konspekt lekcji.
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja, metody problemowe, metody ekspresyjne, metody praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (60% pozytywnych odpowiedzi).
Ćwiczenia
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej Ocenę podwyższa przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio/wykonanie pomocy dydaktycznej lub napisanie konspektu lekcji. Nieobecności (powyżej 2) należy zaliczyć na konsultacjach.
Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z obu form zajęć.
Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, tłum. A. Ubertowska, GWP, Gdańsk 2002.
Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Pasterniak-Kobyłecka E., Innowacje i eksperymenty w procesie kształcenia. Materiały dydaktyczne, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2020.
Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.
(Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017.
Surgrue C, Day Ch. (eds.), Developing Teachers and Teaching Practice. International Research Perspectives, Routledge/Falmer, London - New York 2002.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 18:10)