SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Specjalne potrzeby edukacyjne i kulturalne |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-AKTAS-SPEK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
1. Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych (SPE) i kulturalnych (pojęcie, typologia, diagnozowanie, uwarunkowanie zaspokajania w obszarze edukacji i uczestnictwa w kulturze, w tym edukacji i aktywności kulturalnej w sieci).
2. Ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie diagnozowania funkcjonalnego specjalnych potrzeb edukacyjnych i kulturalnych poszczególnych grup uczniów ze SPE. Ukształtowanie umiejętności projektowania i organizowania procesu zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych i kulturalnych w odniesieniu do poszczególnych grup uczniów ze SPE. Ukształtowanie umiejętności animacji kulturalnej i twórczej aktywności w sieci poszczególnych grup uczniów ze SPE.
3. Uwrażliwienie studenta na złożoną problematykę funkcjonowania edukacyjnego i kulturalnego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i kulturalnymi, na uwarunkowania wspomagania procesu edukacji i uczestnictwa w kulturze uczniów ze SPE. Uwrażliwienie studentów na potrzebę stałego wzbogacania wiedzy i podnoszenia umiejętności w tym zakresie – jako pedagogów i animatorów kultury.
Podstawowa wiedza z zakresu psychospołecznego funkcjonowania człowieka i jego uwarunkowań – ze szczególnym zwróceniem uwagi na problematykę człowieka z niepełnosprawnością. Podstawowa wiedza z zakresu animacji kultury i twórczej obecności w sieci - pozyskane na wcześniejszych etapach kształcenia i podczas dotychczasowego przebiegu studiów.
Problematyka wykładów:
1. Specjalne potrzeby edukacyjne, dzieci/uczniowie ze SPE - pojęcie, definicje, typologia - w świetle krajowych i międzynarodowych ujęć prawnych i literatury przedmiotu.
2. Uczestnictwo w kulturze uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza osób z niepełnosprawnością) - psychospołeczne uwarunkowania, formy uczestnictwa, koncepcja 5 układów kultury wg Sułkowskiego.
3. Osoby z niepełnosprawnością sensoryczną (wzroku, słuchu) - podstawowe ustalenia tyflo- i surdopedagogiczne.
4. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), osoby z niepełnosprawnością sprzężoną, osoby z inteligencją niższą niż przeciętna, osoby ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i niepowodzeniami edukacyjnymi uwarunkowanymi innymi czynnikami - podstawowe ustalenia oligofrenopedagogiki, terapii pedagogicznej, psychologii.
5. Osoby z chorobą przewlekłą i niepełnosprawnością ruchu, osoby z odmiennością somatyczną – podstawowe ustalenia pedagogiki leczniczo-terapeutycznej.
6. Deficyty kompetencji i zaburzenia sprawności języka (SLI) – podstawowe ustalenia logopedyczne, psychologiczne, neurologiczne.
7. Różnice kulturowe – jako przyczyna trudności adaptacyjnych, problem edukacyjny, wychowawczy, uczestniczenia w kulturze. Niedostosowanie społeczne i zagrożenie nim, zaburzenia zachowania i emocji – CD. Sytuacje kryzysowe w życiu dziecka i jego rodziny - podstawowe ustalenia pedagogiki resocjalizacyjnej, psychologii.
8. Szczególne uzdolnienia – supra- czy subnorma? Uczeń zdolny w systemie edukacji i jako uczestnik życia kulturalnego.
Problematykaa ćwiczeń:
Osoby/uczniowie z niepełnosprawnością wzroku w systemie edukacji i animowania aktywności kulturalnej (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych, kulturalnych). Zasady, metody, formy edukacji i aktywizacji kulturalnej i twórczej osób ociemniałych, niewidomych, słabowidzących. Projektowanie procesu edukacji i animacji kulturalnej w/w osób.
Osoby/uczniowie z niepełnosprawnością słuchu w systemie edukacji i animowania aktywności kulturalnej (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych, kulturalnych). Zasady, metody, formy edukacji i aktywizacji kulturalnej i twórczej osób głuchych, ogłuchłych, niedosłyszących. Projektowanie procesu edukacji i animacji kulturalnej w/w osób. Kultura Głuchych a specjalne potrzeby edukacyjne i kulturalne.
Osoby/uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną, ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niepełnosprawnością sprzężoną, z inteligencją niższą niż przeciętna, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - w systemie edukacji i animacji kultury (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych i kulturalnych). Zasady, metody, formy edukacji i aktywizacji kulturalnej i twórczej w/w osób. Projektowanie procesu edukacji i animacji kulturalnej w/w osób.
Osoby/uczniowie przewlekle chorzy, z niepełnosprawnością ruchową, z odmiennością somatyczną w systemie edukacji i animacji kultury (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych i kulturalnych). Zasady, metody, formy edukacji i aktywizacji kulturalnej i twórczej w/w osób. Projektowanie procesu edukacji i animacji kulturalnej w/w osób.
Osoby/uczniowie z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności języka w systemie edukacji i animacji kultury (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych i kulturalnych). Zasady, metody, formy edukacji i aktywizacji kulturalnej i twórczej w/w osób. Projektowanie procesu edukacji i animacji kulturalnej w/w osób.
Osoby/uczniowie z problemem niedostosowania społecznego i z zaburzeniami zachowania i emocji (CD), osoby/uczniowie w sytuacjach kryzysowych, osoby/uczniowie z trudnościami adaptacyjnymi z powodu różnic kulturowych lub zmian środowiska edukacyjnego - w w systemie edukacji i animacji kultury (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych i kulturalnych). Zasady, metody, formy edukacji i aktywizacji kulturalnej i twórczej w/w osób. Projektowanie procesu edukacji i animacji kulturalnej w/w osób.
Osoby/uczniowie ze szczególnymi uzdolnieniami systemie edukacji i animacji kultury (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych i kulturalnych). Zasady, metody, formy edukacji i aktywizacji kulturalnej i twórczej w/w osób. Projektowanie procesu edukacji i animacji kulturalnej w/w osób.
Wykłady:
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją.
Ćwiczenia:
analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Średnia ocen z:
1) Opracowania projektu. Kryteria oceny
projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu;
2) Kolokwium z treści wykładów .
Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%);
dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcową jest średnia ocen z ćwiczeń i wykładów.
Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacje.
1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
2. Czerwińska M., „Słowem potrafię wszystko”. O piśmienniczości osób z niepełnosprawnością wzroku. Studium bibliologiczno-tyflologiczne, Zielona Góra 2012.
3. Dovigo F., Special Educational Needs and Inclusive Practices: An International Perspective. Studies in Inclusive Education, Rotterdam 2017.
4. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
5. Świat pełen znaczeń. Kultura i niepełnosprawność, red. J. Baran, S. Olszewski, Kraków 2006.
1. Kończyk D., Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów słabowidzących, Warszawa 2008.
2. Metody i formy terapii sztuką, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra 2005.
3. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2001.
4. Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wrocław 2017.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 21:43)