SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja kulturalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja kulturalna
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-EK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z tradycyjnymi i współczesnymi podejściami do edukacji kulturalnej oraz aktualnymi trendami i praktycznymi rozwiązaniami w tym obszarze; przygotowanie do wykorzystania rozwiązań i idei różnych koncepcji w projektowaniu i realizowaniu działań animacyjnych i edukacyjnych.

Wymagania wstępne

Podstawowa  wiedza na temat procesów edukacyjnych i wychowawczych, zjawisk w kulturze współczesnej, uczestnictwa w kulturze i jego funkcji oraz  znajomość metodyki animacyjnej.

Zakres tematyczny

Wykłady 

  1. Tradycja edukacji kulturalnej (Platon, Arystoteles, F. Schiller) i jej obecność we współczesnym myśleniu o edukacji kulturalnej.
  2.  Sztuka i aktywność artystyczna  jako przestrzeń rozwoju i instrument wychowania dziecka  (V. Lowenfeld; A. Stern, C. Freinet, H. Read).
  3.  Polskie koncepcje  edukacji kulturalnej (J. Mortkowiczowa, S. Szuman, I. Wojnar; D. Jankowski).
  4.  Współczesne ujęcia edukacji kulturalnej - edukacja kulturalna jako czynnik zmiany społecznej.
  5. Edukacja kulturalna i nowe media
  6.  Współczesne trendy, wyzwania i dylematy edukacji kulturalnej na podstawie badań empirycznych. 
  7. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne przestrzenie edukacji kulturalnej.

Ćwiczenia 

  1. Analiza wybranych praktyk edukacji kulturalnej.
  2. Warsztaty edukacji kulturalnej w wybranej dziedzinie kultury.
  3. Ewaluacja przeprowadzonych warsztatów edukacji kulturalnej.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład interaktywny, dyskusja.

Ćwiczenia – praca w grupach, studium przypadku, burza mózgów, projektowanie, warsztat, prezentacja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - na ocenę z ćwiczeń składa się ocena  za  analizę i  prezentację przykładowego działania z zakresu edukacji kulturalnej (tzw. dobrej praktyki), za zaplanowanie (konspekt) i przeprowadzenie  na zajęciach warsztatów  edukacji kulturalnej  związanych z wybraną dziedziną kultury oraz aktywny udział we wszystkich warsztatach. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, każda następna powinna być zaliczona na konsultacjach dla studentów.

Wykłady - podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z testu egzaminacyjnego. Aby zaliczyć egzamin należy zdobyć co najmniej 55%  punktów. 

Ocena końcowa - na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

 

Literatura podstawowa

  1.  Cloos P. , Kulturelle Bildung und Eltern. In: KULTURELLE BILDUNG ONLINE, 2013 :https://www.kubi-online.de/artikel/kulturelle-bildung-eltern
  2. Jankowski D., Pedagogika kultury, Kraków 2006.
  3. Jörissen B., Unterberg L., Digitale Kulturelle Bildung: Bildungstheoretische Gedanken zum Potenzial Kultureller Bildung in Zeiten der Digitalisierung, In: KULTURELLE BILDUNG ONLINE: https://www.kubi-online.de/artikel/digitale-kulturelle-bildung-bildungstheoretische-gedanken-zumpotenzial-kultureller-bildung.
  4. Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2012.
  5. Krajewski, M., Schmidt, F.,  Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport końcowy, Kraków 2014.
  6.  Słowińska S., Edukacja kulturalna. Konteksty, podejścia, trudności, potencjały, Kraków 2020.

Literatura uzupełniająca

  1.  Reinwand-Weiss  V-I.,  Kulturelle Bildung und Digitalisierung – zwei Gegensätze? KULTURELLE BILDUNG ONLINE 2019: https://www.kubi-online.de/artikel/kulturelle-bildung-digitalisierung-zwei-gegensaetze.
  2. Słowińska S., Puchowicz M., Kultura? Zrób to tak!  Opis dobrych praktyk edukacyjnych, Zielona Góra 2018.
  3. Zalewska-Pawlak M., Sztuka i wychowanie w XXI wieku. W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu, Łódź 2017

 

 

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 23:08)