Zapoznanie studentów z tradycyjnymi i współczesnymi podejściami do edukacji kulturalnej oraz aktualnymi trendami i praktycznymi rozwiązaniami w tym obszarze; przygotowanie do wykorzystania rozwiązań i idei różnych koncepcji w projektowaniu i realizowaniu działań animacyjnych i edukacyjnych.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza na temat procesów edukacyjnych i wychowawczych, zjawisk w kulturze współczesnej, uczestnictwa w kulturze i jego funkcji oraz znajomość metodyki animacyjnej.
Zakres tematyczny
Wykłady
Tradycja edukacji kulturalnej (Platon, Arystoteles, F. Schiller) i jej obecność we współczesnym myśleniu o edukacji kulturalnej.
Sztuka i aktywność artystyczna jako przestrzeń rozwoju i instrument wychowania dziecka (V. Lowenfeld; A. Stern, C. Freinet, H. Read).
Polskie koncepcje edukacji kulturalnej (J. Mortkowiczowa, S. Szuman, I. Wojnar; D. Jankowski).
Współczesne ujęcia edukacji kulturalnej - edukacja kulturalna jako czynnik zmiany społecznej.
Edukacja kulturalna i nowe media
Współczesne trendy, wyzwania i dylematy edukacji kulturalnej na podstawie badań empirycznych.
Instytucjonalne i pozainstytucjonalne przestrzenie edukacji kulturalnej.
Ćwiczenia
Analiza wybranych praktyk edukacji kulturalnej.
Warsztaty edukacji kulturalnej w wybranej dziedzinie kultury.
Ćwiczenia – praca w grupach, studium przypadku, burza mózgów, projektowanie, warsztat, prezentacja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia - na ocenę z ćwiczeń składa się ocena za analizę i prezentację przykładowego działania z zakresu edukacji kulturalnej (tzw. dobrej praktyki), za zaplanowanie (konspekt) i przeprowadzenie na zajęciach warsztatów edukacji kulturalnej związanych z wybraną dziedziną kultury oraz aktywny udział we wszystkich warsztatach. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, każda następna powinna być zaliczona na konsultacjach dla studentów.
Wykłady - podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z testu egzaminacyjnego. Aby zaliczyć egzamin należy zdobyć co najmniej 55% punktów.
Ocena końcowa - na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Literatura podstawowa
Cloos P. , Kulturelle Bildung und Eltern. In: KULTURELLE BILDUNG ONLINE, 2013 :https://www.kubi-online.de/artikel/kulturelle-bildung-eltern
Jankowski D., Pedagogika kultury, Kraków 2006.
Jörissen B., Unterberg L., Digitale Kulturelle Bildung: Bildungstheoretische Gedanken zum Potenzial Kultureller Bildung in Zeiten der Digitalisierung, In: KULTURELLE BILDUNG ONLINE: https://www.kubi-online.de/artikel/digitale-kulturelle-bildung-bildungstheoretische-gedanken-zumpotenzial-kultureller-bildung.
Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2012.
Krajewski, M., Schmidt, F., Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport końcowy, Kraków 2014.
Słowińska S., Edukacja kulturalna. Konteksty, podejścia, trudności, potencjały, Kraków 2020.
Literatura uzupełniająca
Reinwand-Weiss V-I., Kulturelle Bildung und Digitalisierung – zwei Gegensätze? KULTURELLE BILDUNG ONLINE 2019: https://www.kubi-online.de/artikel/kulturelle-bildung-digitalisierung-zwei-gegensaetze.
Słowińska S., Puchowicz M., Kultura? Zrób to tak! Opis dobrych praktyk edukacyjnych, Zielona Góra 2018.
Zalewska-Pawlak M., Sztuka i wychowanie w XXI wieku. W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu, Łódź 2017
Uwagi
-
Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 23:08)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.