SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zdrowie i kultura zdrowotna |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-AKTAS-ZKZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej zdrowia człowieka i jego biologicznych oraz psychospołecznych uwarunkowań, kultury zdrowotnej, a także zasad promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej. Znajomość procedur i działań dotyczących identyfikacji własnych problemów zdrowotnych, ich rozwiązywania, doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrony zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i społecznego. Umiejętność konstruowania programów profilaktyki i promocji zdrowia.
Podstawowa wiedza z nauk społecznych oraz biologii.
Współczesne koncepcje zdrowia. Holistyczna koncepcja zdrowia. Ujęcie zdrowia w psychologii zdrowia, orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna. Czynniki ryzyka zagrażające zdrowiu. Czynniki chroniące zdrowie (fizyczne, psychiczne, społeczne, duchowe).
Kultura zdrowotna. Zachowania prozdrowotne i antyzdrowotne. Prawa pacjenta, prawa pacjenta niepełnoletniego, prawa pacjenta w leczeniu psychiatrycznym.
Mierniki zdrowia. Stan i jakość zdrowotna społeczeństwa polskiego. Główne problemy zdrowotne i zapobieganie im. Problemy zdrowotne współczesnych rodzin. Choroby układu krążenia. Nowotwory złośliwe. Otyłość. Cukrzyca. Osteoporoza.
Zdrowy styl życia. Zasady zdrowego stylu życia. Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
Promocja zdrowia, koncepcje, założenia. Obszary działań w promocji zdrowia, modele promocji zdrowia (podejścia). Promocja zdrowia a prewencja choroby (profilaktyka), pojęcie i poziomy profilaktyki.
Edukacja zdrowotna - pojęcie i cele edukacji zdrowotnej. Wzajemne związki między promocją zdrowia, edukacją zdrowotną, profilaktyką i terapią. Edukacja ukierunkowana na kształtowanie umiejętności życiowych, jako sposób wzmacniania zasobów zdrowotnych człowieka i budowania zdrowego stylu życia. Szkoły promujące zdrowie.
Zdrowe odżywianie (definicja WHO, rodzaje diet i ich racjonalne stosowanie, żywność GMO, oznaczenia i skróty na produktach). Zaburzenia odżywiania (otyłość, anoreksja, bulimia, ortoreksja). Diety i ich racjonalne.
Aktywność fizyczna jako składowa zdrowego stylu życia. Bezpieczeństwo i zapobieganie wypadkom, i urazom.
Higiena osobista i higiena otoczenia. Dbałość o ciało. Ozdabianie ciała – pircing, tatoo, skaryfikacja. Tanoreksja i bigoreksja.
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne.
Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych. Przeciwdziałanie przemocy i agresji
Choroby cywilizacyjne, epidemie i ich zwalczanie, szczepienia, ruch antyszczepionkowy.
Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia.
Zdrowie psychiczne – wybrane aspekty (emocje i stres, optymizm – pesymizm, poczucie własnej wartości). Pojęcie dobrostanu i wymiary dobrostanu - czynniki warunkujące poczucie szczęścia, cechy człowieka szczęśliwego, psychika a zdrowie.
Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości. Techniki i metody relaksacyjne. Sanus per aquam (SPA).
Wykłady: wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia: pogadanka heurystyczna, metoda projektów (projekt praktyczny), praca w grupach, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Formą zaliczenia jest zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi. Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego. Ocenę wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 92 -100% = 5,0; 84 - 91% = 4,5; 76-83% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0
Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień programowych, ocena opracowanego zespołowo programu profilaktyki bądź promocji zdrowia oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji poglądów w toku zajęć.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładów i z ćwiczeń.
Payne H.E., Lister C., West J.H., Bernhardt J.M., Behavioral Functionality of Mobile Apps in Health Interventions: A Systematic Review of the Literature, „JMIR mHealth uhealth” no. 3(1), 2015
Kowalewski I., Kultura zdrowotna studentów. Diagnoza i perspektywy, Kraków 2000
-
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 21:51)