SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Sposoby spędzania czasu wolnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Sposoby spędzania czasu wolnego
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-SSCW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z koncepcjami czasu wolnego i współczesnymi przeobrażeniami i zjawiskami w jego obrębie;  problematyką zachowań w czasie wolnym różnych kategorii społecznych, sposobów spędzania czasu wolnego i  ich uwarunkowań oraz znaczeniem i rolą czasu wolnego w życiu grup i jednostek. Przygotowanie do rozpoznawania potrzeb i oczekiwań  odnośnie sposobu spędzania czasu wolnego wybranych grup i kategorii społecznych oraz projektowania i realizowania odpowiadających na nie działań animacyjnych w czasie wolnym. 

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu metodyki animacji kultury oraz planowania projektu animacyjnego.

Zakres tematyczny

Wykłady

  • Teorie czasu wolnego w naukach społecznych 
  •  Pozytywne i negatywne koncepcje czasu wolnego
  • Funkcje czasu wolnego w różnych ujęciach i ich przeobrażenia 
  •  Sposoby i metody organizacji czasu wolnego różnych kategorii społecznych;
  • Współczesne przeobrażenia w strukturze czasu wolnego i pracy jako wyzwania pedagogiki. 
  • Czas wolny jako przestrzeń rozwoju, edukacji, zabawy, rekreacji, odpoczynku, kontaktów międzyludzkich i konsumpcji
  • Animacja czasu wolnego - cele, zadania, zasady i metody.

Ćwiczenia

  • Sposoby organizacji czasu wolnego różnych grup i kategorii społecznych -  analizy przypadków;
  • Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań w zakresie spędzania czasu wolnego różnych grup społecznych,
  • Projektowanie i realizowanie działań animacyjnych w czasie wolnym dla wybranych grup.

Metody kształcenia

Wykłady –  konwencjonalny i  interaktywny.

Ćwiczenia – analiza przypadku, metoda projektu, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia praktyczne, projektowanie. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywnie zdany egzamin (w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi lub pisemnej pracy problemowej). Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 55% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ćwiczenia

Ocena z ćwiczeń to średnia arytmetyczna ocen za aktywność na zajęciach,  za sprawozdanie z diagnozy potrzeb wybranej grupy dotyczących sposobu spędzania czasu wolnego, konspekt  (plan) działań animacyjnych w czasie wolnym dla tej grupy oraz za prezentację realizacji tych działań. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, każda następna musi być zaliczona na konsultacjach dla studentów.

Ocena końcowa

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. Bączek J., Animacja czasu wolnego, Warszawa 2009. 
  2. Litwicka P., Metodyka i technika pracy animatora czasu wolnego, Kraków 2011
  3. Kędzior J., Wawrzak-Chodaczek M., Czas wolny w różnych jego aspektach, Wrocław 2000.
  4. Mroczkowska D., Czas wolny: refleksje, dylematy, perspektywy, Warszawa 2011.   
  5. Winiarski R., Rekreacja i czas wolny, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Gdańsk 2012.
  2. Podwysocka J., Animator czasu wolnego. Poradnik zawodowy z zakresu animacji hotelowej, Kraków 2012.
  3. Żeber-Dzikowska I. i inni, Reflections on the function and form of spending free time in the era of information technology and social media, Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2019/4, DOI: 10.34866/tjre-am72, / https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/images/2019/4/05_4_2019.pdf?fbclid=IwAR2xNeGDi6X4xSRWqsejDTEpD7CScjZxPfsF4Rh0EO35ol3ISVM1LOwYfHY

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 23:15)