SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Studia nad edukacją i uczeniem się dorosłych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Studia nad edukacją i uczeniem się dorosłych
Kod przedmiotu 05.5-WP-AKTAS-SEUD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą rozwoju  edukacyjnej dorosłych i naukowej refleksji nad nią,  teoriami uczenia się dorosłych i koncepcjami pracy edukacyjnej z dorosłymi, z badaniami nad edukacją dorosłych i całożyciowym uczeniem się. Rozwijanie u studentów umiejętności refleksyjnego, krytycznego i twórczego myślenia o aktualnych problemach uczenia się i edukacji dorosłych oraz przygotowanie do rozpoznawania, interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk w obrębie edukacji i uczenia się dorosłych.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę na temat  etapów rozwojowych człowieka oraz procesów uczenia się i nauczania.

Zakres tematyczny

Wykłady

  • Rozwój idei edukacji dorosłych, ich założenia oraz kontekst społeczno-polityczny.
  •  Andragogika jako nauka o edukacji i uczeniu się ludzi dorosłych.
  • Cechy, funkcje i zadania oraz ramy organizacyjne edukacji dorosłych.
  •  Uwarunkowania aktywności edukacyjnej ludzi dorosłych w świetle wybranych koncepcji andragogicznych.
  •  Całożyciowe uczenie się jako  idea edukacyjna: przesłanki idei uczenia się przez całe życie, oblicza całożyciowego uczenia się.
  • Andragogiczne koncepcje dorosłości: społeczne, psychologiczne i kulturowe aspekty rozwoju człowieka dorosłego.
  •  Teorie uczenia się ludzi dorosłych: teoria Uczenia się Transformatywnego Jacka Mezirowa, teorie uczenia się z doświadczenia;  teoria uczenia się sytuacyjnego, biograficznego.
  • Koncepcje pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi: model technologiczny, humanistyczny i krytyczny.
  • Obszary i formy edukacji dorosłych - ujęcie P.H. Coombsa, D.Livingstone'a, D. Shugurenskiego.
  • Perspektywa biograficzna w teorii i praktyce andragogicznej. 

Ćwiczenia

  • Koncepcje i kategoryzacje dorosłości, rozumienie dorosłości; dorosłość w społeczeństwach tradycyjnych, otwartych i ponowoczesnych; zjawisko pozornej dorosłości/ odraczania dorosłości.
  • Uwarunkowania,  specyfika, wsparcie uczestnictwa edukacyjnego i uczenia się  dorosłych.
  • Formy i obszary  instytucjonalnej edukacji dorosłych: oferty szkolnictwa wyższego, lokalnych instytucji kształcenia, doskonalenia zawodowego i dokształcania dorosłych oraz innych podmiotów tworzących ofertę edukacji dorosłych - organizacji pozarządowych, podmiotów gospodarczych, publicznych instytucji kultury i in. (badania terenowe/desk research).
  •   Problemy starzenia się i starości z perspektywy edukacji i uczenia się: edukacja i uczenie się w okresie późnej dorosłości; Uniwersytety Trzeciego Wieku (badania terenowe/desk research).
  •  Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji i wykluczenia społecznego: edukacja osób dorosłych niepełnosprawnych, ubogich, długotrwale bezrobotnych, niedostosowanych społecznie, stygmatyzowanych itd. (badania terenowe/desk research).
  •  Obszary nieformalnej edukacji dorosłych: uczenie się w miejscu pracy, uczenie się w świecie kultury popularnej, uczenie się społeczne, uczenie się biograficzne.

Metody kształcenia

Wykład – konwencjonalny, wykład interaktywny.

Ćwiczenia – metoda warsztatowa, autorskie prezentacje studentów, praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, badania terenowe/desk research.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady – egzamin w formie pracy pisemnej o charakterze problemowym ocenianej według podanych kryteriów lub z testu z progami punktowymi (91-100% = 5,0; 85-90% = 4,5; 75-86% = 4,0; 68-74% = 3,5; 55-67% = 3,0; 0-54% = 2).

Ćwiczenia – warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena z prezentacji wybranego tematu z zakresu edukacji dorosłych (przygotowanej w oparciu o badania terenowe lub desk research) lub z pracy pisemnej o charakterze problemowym ocenianej według podanych kryteriów oraz za aktywność na zajęciach. Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, każdą następną student zobowiązany jest odrobić na konsultacjach dla studentów.

Oceną końcową z przedmiotu będzie średnia arytmetyczna ocen z obu form zajęć (ćwiczeń i wykładu).

Literatura podstawowa

  1. Illeris K., Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wrocław 2006.
  2. Jurgiel-Aleksander A., Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej, Gdańsk 2013.
  3. Malewski M., Od nauczania do uczenia się: o paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
  4. Older Men Learning in the Community: European Snapshots, M. Radowan, S. Jelenc Krašovec (red.), University Press, Ljubljana.
  5. Schugurensky D., 2000, The forms of informal learning: towards a conceptualization of the field, https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/2733/2/19formsofinformal.pdf.

Literatura uzupełniająca

  1. Biesta G., Beyond learning. Democratic education for human future, Bouldner-London 2006.
  2. „Dyskursy Młodych Andragogów”,  tomy 2-20 (2001-2019); "Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses" - tomy: 21-23 (2020-2022).
  3. Kurantowicz E., O uczących się społecznościach: wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wrocław, 2007.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2022 15:58)