SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia internetu |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-AKTAS-SI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną związaną z mass mediami, i specyfiką internetu jako nowego mass medium oraz zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu badań nad korzystaniem z internetu;
Student zna podstawowe pojęcia socjologiczne oraz posiada wiedzę o koncepcjach i teoriach wyjaśniających życie społeczne i ogólną wiedzę o mechanizmach życia społecznego, nabytą w ramach realizacji przedmiotu Wstęp do socjologii lub przedmiotu tożsamego.
Zakres tematyczny wykładów:
1. Mass media tradycyjne a internet.
2. Społeczeństwo informacyjne.
3.. Galaktyka intenetu wg M. Castellsa
4. Rewolucja internetowa.
5. Metody badania społeczności internetowych, kontrola społeczna i cenzura w sieci.
6. Badanie wytworów kultury internetu.
7. Wykluczenie cyfrowe.
Zakres tematyczny ćwiczeń
Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem technik multimedialnych, ćwiczenia.audytoryjne.z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student otrzymuje oceną z wykładów w wyniku uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej (poprawność merytoryczna, umiejętność argumentowania, przypisy, źródła, zróżnicowana bibliografia).
Student otrzymuje oceną z ćwiczeń w wyniku uzyskania pozytywnej oceny z prezentacji. (poprawność merytoryczna, poprawność wykonania prezentacji jako formy przekazywania wiedzy, wskazanie źródeł wykorzystanych do przygotowania prezentacji, inicjowanie dyskusji ). Limit nieobecności na ćwiczeniach - 1.
W sytuacji większej liczby nieobecności (max 3) student zobowiązany jest do konsultacji.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna oceny z wykładu i ćwiczeń.
1. Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa, 2010.
2. Castells M., Galaktyka Internetu.Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.
3. Jemielniak D., Socjologia internetu, Warszawa 2019.
4. van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów: analiza społeczeństwa sieci, Warszawa, 2010.
5. red Papińska - Kacperek J., Społeczeństwo informacyjne, Warszawa 2008.
6. red. Batorski D., Marody M., Nowak A., Społeczna przestrzeń internetu, Warszawa 2006.
1. Castells M., The internet galaxy: reflections on the internet, buisness and society, New York, 2003.
2. Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii największego projektu współtworzonego przez ludzi. Warszawa 2013.
3. Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności – eksplikacja socjologiczna, „Studia Socjologiczne” , nr 2/2004, ss. 95–135.
4. Zawojski P, Cyberkultura. Syntopia sztuki, kultury i technologii, Katowice 2018.
Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-04-2022 08:27)