SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia
Kod przedmiotu 12.7-WP-PPiWM-PwSZZiZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Skorupka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu pierwszej pomocy w sytuacjach zdrowia i życia dzieci w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.

Poznanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy zgodnie w obowiązującymi zasadami i algorytmami.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii i rozwoju człowieka.

Zakres tematyczny

Prawne podstawy udzielania pierwszej pomocy wynikające z ustawy o Państwowym ratownictwie medycznym, Kodeksu karnego, Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Zasady bezpieczeństwa ratującego, ratowanego, wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej zgodne aktualnie obowiązującymi rekomendacjami Europejskiej Rady Resuscytacji. Zajęcia praktyczne z zakresu stanów zagrożenia życia i zdrowia układu krążeniowo-oddechowego, nerwowego, narządu ruchu z użyciem fantomów i defibrylatora zewnętrznego. Wpływ warunków środowiska zewnętrznego na organizm człowieka: oparzenia, udar cieplny, hipotermia. Specyfika pracy z uczniem z chorobą przewlekłą: cukrzyca, padaczka, schorzenia kardiologiczne, astma.

Metody kształcenia

metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca projektowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium: podstawą zaliczenia zajęć jest uzyskanie minimum 60% z kolokwium (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych), ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2; poprawne wykonanie zadań praktycznych i symulacji zdarzeń dotyczących algorytmów postępowania w sytuacjach nagłych. Dopuszcza się nieobecność 30% ogólnej liczby godzin na zajęciach w semestrze, student ma możliwość odrobienia usprawiedliwionej nieobecności w terminie dwóch tygodni na zasadach ustalonych przez prowadzącego. 

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0

Literatura podstawowa

  1. Kleszczyński J. Stany nagłe u dzieci. PZWL, Warszawa 2018,
  2. Plantz S. H. Wipfler E. J. Medycyna ratunkowa. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2017.
  3. Paszkowska M. Prawo dla ratowników medycznych. Stan prawny na dzień 1 stycznia 2019 r. Warszawa 2019.
  4. Paciorek P. Patrzała A. Medyczne czynności ratunkowe (red) Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018.
  5. http://www.prc.krakow.pl/wytyczne.html
  6. http://www.mz.gov.pl/zdrowie-i-profilaktyka/zdrowie-matki-i-dziecka/zdrowie-ucznia/aktywnosc-fizyczna-i-sport/
  7. http://www.coms.pl/dla-pacjentow/zajecia-edukacyjne

Literatura uzupełniająca

http://www.bu.uz.zgora.pl

http://www.prc.krakow.pl/wytyczne.html

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 20:29)