SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współpraca w grupie i środowisku - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współpraca w grupie i środowisku
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-WwGiŚ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studentów z wiedzą na temat celów i zasad współpracy w różnych środowiskach funkcjonowania człowieka w tym w środowisku edukacyjnym.
  2. Doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania w pracy z grupą uczniowską i nauczycielską . 
  3. Kształtowanie umiejętności rozwiazywania problemów uczniów (dzieci) we współpracy z rodzicami, innymi specjalistami oraz środowiskiem lokalnym.

Wymagania wstępne

Wiedza z  przedmiotów:  pedagogika ogólna, wstęp do socjologii, wstęp do psychologii. 

Zakres tematyczny

 

  1. Współpraca – współdziałanie, partnerstwo (pojęcie, cechy, znaczenie).
  2. Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym.
  3. Współpraca w różnych środowiskach edukacyjnych - modele, funkcje, szanse i zagrożenia współpracy.
  4. Grupa uczniowska (dziecięca) i nauczycielska jako miejsce kontaktów interpersonalnych i jako płaszczyzna współpracy.
  5. Cele i zasady współpracy przedszkola lub szkoły  z rodzicami. Pierwsze spotkanie nauczyciela z rodzicami.
  6. Sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi dzieci lub uczniów i rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i otoczeniem dziecka/ucznia.
  7.  Specyfika współpracy  z dziećmi (uczniami) z doświadczeniem migracyjnym oraz z ich rodzicami.
  8. Sposoby budowania autorytetu nauczyciela w relacjach zawodowych i we współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania i kształcenia.

Metody kształcenia

Dyskusja, zajęcia symulacyjne- warsztaty, metoda przypadków, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen za aktywność na zajęciach oraz za opracowanie projektu  warsztatu dla rodziców lub nauczycieli i jego realizację.

  .

Literatura podstawowa

 

  1. Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Toruń 2000.
  2. Sennett R., Razem. Rytuały, zalety i zasady współpracy, Warszawa 2013.
  3. Wlazło S., Działanie zespołowe nauczycieli i kształtowanie kompetencji uczniów w działaniu zespołowym, [w]: Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, pod red. G. Mazurkiewicza, Kraków 2012.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Mendel M., Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego, [w]: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, pod red. D. Klaus – Stańskiej, M. Szczepskiej – Pustkowskiej, Warszawa 2019.
  2. Młynek P., Współpraca rodziców i nauczycieli – charakter, oczekiwania i uwarunkowania, Katowice 2017.
  3. Reczek – Zymróz Ł., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009.
  4. Tomasello M., Dlaczego współpracujemy, Kraków 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2022 18:52)