SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MEMwS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z celami, treściami, zasadami i metodami pracy dydaktycznej w zakresie edukacji matematycznej dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Zapoznanie z nowoczesnymi metodami oraz środkami edukacji matematycznej dziecka.Kształtowanie umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć wprowadzających i utrwalających wybrane pojęcia matematyczne w klasach I-III.Kształtowanie umiejętności doboru i wykorzystania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych w edukacji matematycznej dziecka.Kształtowanie kompetencji do krytycznej oceny praktyki pedagogicznej w zakresie edukacji matematycznej dziecka oraz kompetencji do podejmowania zmian w realizacji działań matematycznych z uczniami klas I-III.

Wymagania wstępne

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym.

Zakres tematyczny

Wykłady

Psychologiczne podstawy uczenia się matematyki w klasach I-III i swoistość myślenia matematycznego dziecka. Dojrzałość dziecka do uczenia się matematyki w klasach I-III- pojęcie, zakresy, rozwijanie. Istota edukacji matematycznej na poziomie wczesnoszkolnym, podstawowe pojęcia matematyczne i ich kształtowanie. Podstawa programowa i podręczniki edukacji matematycznej w klasach I-III.  Cele, treści, zasady, metody, środki dydaktyczne kształcenia matematycznego w klasach I-III. Nauczanie czynnościowe w edukacji wczesnoszkolnej – istota znaczenie i możliwości stosowania. Orientacja na proces - orientacja na wynik w nauczaniu matematyki w klasach I-III. Aspekt techniczny i systemowo-twórczy w nauczaniu matematyki. Rodzaje zadań matematycznych. Trudności dziecka w uczeniu się matematyki.

Konwersatoria.

Edukacja matematyczna w klasach I-III, jej specyfika – analiza programów i podręczników. Cechy wielkościowe, stosunki przestrzenne, figury geometryczne. Nauka o zbiorach jako podstawa kształtowania pojęcia liczby naturalnej. Monografia liczby. Pojęcie działania matematycznego (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie). Pojęcie rachunku pamięciowego i techniki rachunkowej. Dziesiątkowy system pozycyjny. Prawa matematyczne. Rozszerzenie zakresu liczbowego, przekraczanie dziesiątki. Intuicyjne pojęcie ułamka. Pojęcia geometryczne w edukacji wczesnoszkolnej. Formułowanie, przekształcanie  i rozwiązywanie zadań tekstowych. Zadania problemowe. Równania i nierówności. Zabawy, gry i sytuacje zadaniowe w edukacji matematycznej dziecka. Umiejętności praktyczne (pojęcia: czasu, miary, masy, pojemności, liczenie pieniędzy). Projektowania zadań konkursowych.

Metody kształcenia

Wykład , praca z książką, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, nauczanie czynnościowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w ramach kursu (projekty zadań i sytuacji oraz zajęć matematycznych, aktywny udział w dyskusjach) oraz pozytywna ocena z kolokwium. Ocena z konwersatorium to średnia arytmetyczna uzyskanych ocen.

Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium .

Ocena końcowa – średnia arytmetyczna: oceny uzyskanej na zaliczenie wykładu oraz oceny uzyskanej z konwersatorium.

Literatura podstawowa

1. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2014.

2. Cackowska M., Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny, Warszawa 1990.

3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.

4.Siwek H., Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowanie w matematyce szkolnej, Warszawa 2005.

5. Kalinowska A., Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych-między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Kraków 2010.

6. M.Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2008

7. Klus-Stańska, M.Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej WSiP, Warszawa 2005

8. Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998.

9. Stucki E. , Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych, Bydgoszcz 1994.

 

Literatura uzupełniająca

1. Lelonek M., Wróbel T. (red.), Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, WSiP, Warszawa 1990.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Terapia dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki, Katowice 1997.

3. Semadeni Z. (red). , Nauczanie początkowe matematyki T. 1,2,3,4,WSiP, Warszawa 1984.

4.  Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-04-2022 01:57)