SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology of emotions and motivation - course description

General information
Course name Psychology of emotions and motivation
Course ID 14.4-WP-PPiWM-PEiM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dagmara Gawron
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Wykłady będą poruszać tematykę głównych orientacji teoretycznych w zakresie emocji i motywacji oraz doniesienia z badań. Wzbogacenie wiedzy w zakresie psychologii emocji i motywacji pozwoli na umiejętne rozpoznawanie motywów oraz stanów emocjonalnych przyczyniających się do wyboru kierunku działań własnych i cudzych.

Prerequisites

Scope

Numer 

Spotkania:

Tematyka spotkania:

1.

 

BLOK I:  EMOCJE

 

Wykład 1. WPROWADZENIE W TEMATYKĘ EMOCJI – po co nam emocje?

v  Przedstawienie wymagań i warunków zaliczenia przedmiotu

v  Problematyka, przedmiot i cele psychologii emocji i motywacji

v  Pojęcie emocji – formalna definicja

 

2.

Wykład 2.  WYRÓŻNIENIE EMOCJI PODSTAWOWYCH I POCHODNYCH

v  Uniwersalność ekspresji emocji podstawowych – porównania międzykulturowe

v  Zmiany mimiczne i pantomimiczne charakterystyczne dla poszczególnych emocji

v  Pojęcie inteligencji emocjonalnej

v  Pomiar inteligencji emocjonalnej

 

3.

Wykład 3. POWSTAWANIE EMOCJI: INTERAKCJA MECHANIZMÓW BIOLOGICZNYCH, PSYCHOLOGICZNYCH I SPOŁECZNYCH – skąd się biorą emocje?

v  Świadome i nieświadome przetwarzanie emocji

v  Podświadomość i jej zdolności adaptacyjne

v  Emocje a uwaga

v  Mózgowe podłoże emocji

v  Lateralizacja emocji

v  Autonomiczny układ nerwowy a emocje

v  Hormony a emocje

 

4.

Wykłady 4. ILE KONTROLI MAMY NAD WŁASNYMI EMOCJAMI?

v Regulacja przebiegu emocji

v Związek emocji z pamięcią

v Regulacja nastroju

v  Wykrywanie kłamstw – kontrolowanie emocji w celu zafałszowania prawdy

v  Jak odróżnić emocje spontaniczne od udawanych?

 

5.

Wykład 5. EMOCJE A TEMPERAMENT 

v  Emocja, nastrój, zaburzenia afektywne, osobowość emocjonalna – próba odróżnienia emocji od innych procesów psychicznych

v  Dyspozycje emocjonalne, syndromy osobowości związane z funkcjonowaniem emocjonalnym

 

6.

 

BLOK II:  MOTYWACJE

 

Wykład 6. MOTYWACJA: co uruchamia nasze zachowania?

v  Formalna definicja motywacji

v  Typy motywacji

v  Afektywne mechanizmy motywacji

v  Samoregulacja i samokontrola

 

7.

Wykład 7. POZNAWCZE MECHANIZMY MOTYWACJI

v  Poznawcza teoria uczenia się społecznego Rottera

v  Niezgodność poznawcza jako mechanizm motywacyjny

v  Teoria dysonansu poznawczego Festingera

 

8.

Wykłady 8. CO ŁĄCZY MOTYWACJE: OSIĄGNIĘĆ, ŁAKNIENIE I SEX?

v  Atrybucyjny model motywacji osiągnięć 

v  Motywacja zaspokajania głodu

v  Problem nadwagi, otyłości i zaburzeń odżywiania

v  Motywacja seksualna

v  Przyciąganie, namiętność i miłość a reprodukcja – psychologia miłości

 

Teaching methods

- Prezentacja multimedialna

- Dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Test wiedzy obejmował będzie materiał realizowany w trakcie wykładu. Termin A to termin właściwy testu, termin B to termin poprawkowy. Studentowi przysługuje jedna możliwość poprawy. Test zawierał będzie 25 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Każda odpowiedź będzie warta 1 punkt (w sumie 25 punktów możliwych do uzyskania, próg zaliczenia: od 13 punktów). 

 

Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć:  maksymalnie 25 punktów w semestrze. 

Minimalnie należy zdobyć 13 punktów, aby zaliczyć test.

 

Zasady przeliczenia punktów na ocenę: 

  • Bardzo dobry: 23-25
  •  Dobry plus: 20-22
  •  Dobry: 18-19
  •  Dostateczny plus: 15-17
  •  Dostateczny: 13-14
  • Niedostateczny: 0-12

Recommended reading

  • Ekman, P. (2012). Emocje ujawnione. Gliwice: Wydawnictwo HELION (Sensus).
  • Ekman, P., Davidson, R. J. (red.) (1998). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP.
  • Franken, R.E. (2002/2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.
  • Strelau, J., Doliński, D. (2011). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. Rozdział 7.
  • Wojciszke, B. (2005). Psychologia miłości. Gdańsk: GWP.

Further reading

  • Łosiak W. (2007). Psychologia emocji. Warszawa.
  • Oatley K., Jenkins J. M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa.
  • Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk.
  • Ekman P., Davidson R. J. (1999) Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk.
  • Lewis M., Haviland-Jones J.M. (2005). Psychologia emocji. Gdańsk.
  • DeCatanzaro D.A. (1999). Motywacje i emocje. Poznań.
  • Gasiul H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa.

Notes


Modified by dr Dagmara Gawron (last modification: 19-04-2022 17:18)