SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane zagadnienia z filozofii i etyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane zagadnienia z filozofii i etyki
Kod przedmiotu 08.1-WP-PSPM-WZFE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Paweł Walczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskich idei filozoficznych, ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowożytnych koncepcji natury ludzkiej, zaznajomienie z najważniejszymi systemami etyki normatywnej; uświadomienie znaczenia i wpływu koncepcji filozoficznych na rozwój kultury i nauki; ukazanie roli filozoficznej i etycznej refleksji nad człowiekiem w praktyce pedagogicznej.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Podstawy filozofii: filozofia jako „umiłowanie mądrości”, znaczenie filozoficznej problematyzacji rzeczywistości, główne pytania i dziedziny filozofii, filozofia wobec innych dziedzin kultury (nauka, religia, ideologia, światopogląd), filozofia a pedagogika.
  2. Zarys historii europejskich idei filozoficznych: byt, zmienność, poznanie, dusza, sprawiedliwość, prawo, Bóg, piękno, dobro.
  3. Wybrane filozoficzne koncepcje: paradygmat sofistyczny i sokratejski, człowiek u Platona i Arystotelesa, średniowieczny obraz natury ludzkiej, narodziny renesansowego humanizmu, nowożytny naturalizm.
  4. Podstawy etyki: moralność, normy moralne, sankcja, sumienie, wartości, dylemat moralny, imperatyw, preferencja.
  5. Podstawowe systemy normatywne: aretologia, deontologia, aksjologia.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie z oceną na podstawie testu wolnego wyboru z progami punktowymi. Ocenę pozytywną otrzymuje student, który uzyska 60% punktów.

Ćwiczenia

Żaliczenie na podstawie pracy pisemnej na zadany temat oraz aktywności na zjęciach.

Ocena końcowa

Ocena końcowa na podstawie średniej ocen z wykładu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1.  Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983 (lub wydania nowsze).
  2.  Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992.
  3. Kalita Z., red., Etyka w teorii i praktyce, Wrocław 2001.
  4.  Powszechna Encyklopedia Filozofii, online:  http://www.ptta.pl/pef (stosowne hasła).
  5. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.

Literatura uzupełniająca

  1.  Bourke V., Historia etyki, Toruń 1994.
  2.   Etyka: zarys, Kraków 1992
  3. Filozofia: podstawowe pytania, pod red. E. Martena i M. Schnädelbacha, Warszawa 1995.
  4. Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2002.
  5. Moore G.E., Zasady etyki, Warszawa 1919.6.     .

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 12:35)