SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Poradnictwo i pomoc psychologiczno-pedagogiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Poradnictwo i pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-PPPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
  • dr Helena Ochonczenko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie z regulacjami prawnymi w zakresie kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, 
  • zapoznanie zasadami organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym z zasadami orzekania w wyż. wym. zakresie, 
  • przygotowanie do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w praktyce zawodowej.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka, procesów wychowania i socjalizacji oraz organizacji procesów edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zdobytą na przedmiotach: "Wprowadzenie do pedagogiki", "Wprowadzenie do socjologii", "Psychologia rozwoju człowieka" oraz "Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej".

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

  • Rys historyczny, przedmiot, cele, zadania, funkcje i struktura poradnictwa pedagogicznego.
  • Proces postępowania poradniczego, doradca jako podmiot działania, porada, jej struktura, treść i charakter, niektóre zasady działania poradniczego, metody pracy w poradnictwie.
  • Kompetencje poradnicze nauczyciela/wychowawcy (umiejętności poradnicze i sposoby ich nabywania).
  • Ujęcia koncepcyjne poradnictwa dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczego na rzecz uczniów ze SPE – założenia i obszary działania, nowe formy edukacji, systemy wsparcia.
  • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole/placówce na rzecz uczniów ze SPE – formy i zasady udzielania pomocy, zadania dyrektora, nauczycieli i specjalistów (innych podmiotów udzielających pomocy) w świetle nowych przepisów prawnych w tym zakresie.
  • Działalność opiniodawcza i orzecznicza poradni psychologiczno-pedagogicznej – podstawy prawne i procedury postępowania.

Metody kształcenia

  • wykład: wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego z prezentacją multimedialną, praca z dokumentem prawnym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z wykładów.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Skałbania B., Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Kraków 2009.
  2. Czarnocka M., Udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole, Warszawa 2018.
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591,  z 2018 r. poz. 1647 oraz z 2019 r. poz. 323);
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 199 oraz z 2017 r., poz. 1647);

Literatura uzupełniająca

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 oraz z 2018 r. poz. 1485);
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologicznopedagogicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1743);
  3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty  (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481);
  4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078,  1287, 1680 i 1681);

Uwagi

Podstawowy – aktualny wykaz aktów prawnych (nie wymienionych wyżej) dot. kształcenia dzieci ze SPE i pomocy psychologiczno -pedagogicznej otrzymuje student na
pierwszych zajęciach.


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 15:36)