SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Specjalne potrzeby edukacyjne II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Specjalne potrzeby edukacyjne II
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-SPE2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie z podstawowymi problemami współczesnej pedagogiki specjalnej (zwłaszcza pedagogiki leczniczo-terapeutycznej),
  • zapoznanie systemami kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z niepełnosprawności intelektualnej, spektrum zaburzeń autystycznych, inteligencji niższej niż przeciętna, specyficznych trudności w uczeniu się i niepowodzeń edukacyjnych uwarunkowanych innymi czynnikami, sytuacji kryzysowych w życiu dziecka i jego rodziny,
  • zapoznanie z zasadami wyrównywania szans edukacyjnych i specyfiką pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz terapeutycznej w odniesieniu do tych dzieci/uczniów,
  • ukształtowanie umiejętności identyfikowania i interpretowania (także krytyki) zjawisk i systemów wsparcia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z wymienionych przyczyn w kontekście powiązań z subdyscyplinami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych, medycznych i nauk o zdrowiu,
  • ukształtowanie umiejętności projektowania procesu wsparcia rodziny z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza wyżej wymienionymi dziećmi/uczniami),
  • uwrażliwienie na potrzebę organizowania kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z wymienionych przyczyn oraz na przestrzeganie zasad etyki w pracy z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dysfunkcji rozwojowych oraz edukacji włączającej i specjalnych potrzeb edukacyjnych, zdobytą na przedmiotach: "Psychologia rozwoju człowieka", "Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej", "Pedagogika integracyjna i włączająca" oraz "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej".

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

  • Prawo oświatowe i kierunki badań nad inkluzją i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - aktualne dokumenty prawne i osiągnięcia naukowe w Polsce i na świecie.
  • Osoba z niepełnosprawnością intelektualną - definicje, charakterystyka, klasyfikacje.
  • Osoba ze spektrum autyzmu - definicje, charakterystyka, klasyfikacje.
  • Osoba z inteligencją niższą niż przeciętna - definicje, charakterystyka.
  • Specyficzne trudności w uczeniu się oraz niepowodzenia edukacyjne uwarunkowane innymi czynnikami - definicje, charakterystyka, klasyfikacje.
  • Sytuacje kryzysowe w życiu dziecka i jego rodziny, zaburzające jego rozwój - definicje, charakterystyka, klasyfikacje.

Tematyka konwersatorium:

  • Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną – sfera orientacyjno-poznawcza, emocjonalno-motywacyjna i funkcjonowanie społeczne. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie opieki, rehabilitacji (medycznej, psychologicznej, społecznej, zawodowej) oraz edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, wychowania, rehabilitacji, terapii i edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Projektowanie procesu wspierania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzin.
  • Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu (autyzm wczesnodziecięcy, zespół Aspergera, różne postacie autyzmu atypowego) - sfera orientacyjno-poznawcza, emocjonalno-motywacyjna, kompetencje komunikacyjne i funkcjonowanie społeczne. Dzieci i młodzież ze spektrum autyzmu w systemie opieki, rehabilitacji (medycznej, psychologicznej, społecznej, zawodowej) oraz edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, wychowania, rehabilitacji, terapii i edukacji dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu. Projektowanie procesu wspierania dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin.
  • Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z inteligencją niższą niż przeciętna - sfera orientacyjno-poznawcza, emocjonalno-motywacyjna i funkcjonowanie społeczne. Dzieci i młodzież z inteligencją niższą niż przeciętna w systemie opieki, rehabilitacji (medycznej, psychologicznej, społecznej, zawodowej) oraz edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, wychowania, rehabilitacji, terapii i edukacji dzieci i młodzieży z inteligencją niższą niż przeciętna. Projektowanie procesu wspierania dzieci i młodzieży z inteligencją niższą niż przeciętna oraz ich rodzin. 
  • Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z trudnościami w uczniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, zespół Tourette'a, trudności niespecyficzne) - omówienie specyfiki zaburzeń poszczególnych sfer funkcjonowania. Dzieci i młodzież z trudnościami w uczeniu się w systemie rehabilitacji (medycznej, psychologicznej, społecznej, zawodowej) oraz edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, wychowania, rehabilitacji, terapii i edukacji dzieci      i młodzieży z trudnościami w uczeniu się. Projektowanie procesu wspierania dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się oraz ich rodzin.
  • Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci w sytuacjach kryzysowych - omówienie specyfiki zakłóceń poszczególnych obszarów funkcjonowania indywidualnego i rodzinnego. Dzieci i młodzież w sytuacjach kryzysowych w systemie wsparcia (społecznego i psychologicznego) oraz edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, wychowania, terapii i edukacji dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się. Projektowanie procesu wspierania dzieci i młodzieży w sytuacjach kryzysowych oraz ich rodzin.

Metody kształcenia

  • wykłady: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
  • konwersatorium: praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Konwersatorium:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projekt wsparcia dziecka w sytuacji kryzysowej i jego rodziny),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i konwersatorium.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Czarnocka A., Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, Warszawa 2018.
  2. Inkluzja edukacyjna. Idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej, red. Z. Gajdzica, M. Bełza, Katowice 2016.
  3. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
  4. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.

Literatura uzupełniająca

  1. Delaney M., Special Educational Needs, Oxford 2016.
  2. Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej. Egzemplifikacje, red. T. Zacharuk, L. Pytka, Siedlce 2018.
  3. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk 2017.
  4. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 11:41)