SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych II
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MKGZ2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie z problematyką kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami  w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych,
  • kształtowanie umiejętności projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych,
  • uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, problematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz dydaktyki specjalnej, zdobytą na przedmiotach: "Wprowadzenie do pedagogiki", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej", "Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej", "Dydaktyka specjalna", "Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE", "Praktyka zawodowa I Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne" oraz "Praktyka zawodowa II Kształcenie kierunkowe".

Zakres tematyczny

Tematyka konwersatorium:

  • Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
  • Zasady projektowania i prowadzenia zajęć z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
  • Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących), dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
  • Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
  • Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
  • Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
  • Sposoby motywowania do nauki uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
  • Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.

Metody kształcenia

  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (zestaw konspektów),
  • kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Głodkowska J. (red.), Warszawa 2017.
  2. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Buchnat M., Tylewska-Nowak B. (red.), Warszawa 2012. 
  3. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
  4. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Harwell J. M., Williams Jackson R., Complete Learning Disabilities Handbook, Jossey-Bass 2008.
  2. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów, realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk 2017.
  3. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, Warszawa 2010.
  4. Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wrocław 2017.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 12:24)