SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Specjalne potrzeby edukacyjne III - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Specjalne potrzeby edukacyjne III
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-SPE3
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Opanowanie przez studentów wiedzy nt. podstawowych problemów współczesnej pedagogiki specjalnej (zwłaszcza pedagogiki leczniczo-terapeutycznej), systemów kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, z odmiennością somatyczną, ze szczególnymi uzdolnieniami, z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą), zasad wyrównywania szans edukacyjnych (zwłaszcza w/w dzieci/uczniów), specyfiki pracy opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w odniesieniu do w/w dzieci/uczniów.

2. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania i interpretowania (także krytyki) zjawisk i systemów wsparcia dzieci/ uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza z z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, z odmiennością somatyczną, ze szczególnymi uzdolnieniami,                     z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą), w kontekście powiązań z subdyscyplinami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych, medycznych i nauk o zdrowiu. Ukształtowanie umiejętności projektowania procesu wsparcia rodziny z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza w/w dziećmi/uczniami).

3. Uwrażliwienie studentów na potrzebę organizowania kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza z z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, z odmiennością somatyczną, ze szczególnymi uzdolnieniami, z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą) oraz na przestrzeganie zasad etyki w pracy            z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza pedagogiczno-psychologiczna z zakresu niepełnosprawności człowieka, na temat systemów i zasad wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży, na temat idei edukacji włączającej i specjalnych potrzeb edukacyjnych - pozyskana w dotychczasowym przebiegu studiów.

Zakres tematyczny

Wykłady:

1. Prawo oświatowe i kierunki badań nad inkluzją i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – aktualne dokumenty prawne i osiągnięcia naukowe w Polsce i na świecie.

2. Osoba z niepełnosprawnością ruchową – podstawowe ustalenia pedagogiki leczniczo-terapeutycznej.

3. Osoba z chorobą przewlekłą – podstawowe ustalenia pedagogiki leczniczo-terapeutycznej.

4. Niepełnosprawność sprzężona – wieloaspektowy problem subdyscyplin pedagogiki specjalnej.

5. Odmienność somatyczna – problem pedagogiczno-psychologiczny.

6. Szczególne uzdolnienia – supra czy subnorma?

7. Różnice kulturowe – jako przyczyna trudności adaptacyjnych, problem edukacyjny i wychowawczy.

Ćwiczenia:

1. Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową – sfera orientacyjno-poznawcza, emocjonalno-motywacyjna i funkcjonowanie społeczne (interpretacja w ujęciu interdyscyplinarnym). Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością ruchową w systemie opieki, rehabilitacji (medycznej, psychologicznej, społecznej, zawodowej), edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, wychowania, rehabilitacji, edukacji dzieci i młodzieży                         z niepełnosprawnością ruchową. Projektowanie procesu wspierania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową oraz ich rodzin.

2. Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z chorobą przewlekłą - sfera orientacyjno-poznawcza, emocjonalno-motywacyjna i funkcjonowanie społeczne (interpretacja w ujęciu interdyscyplinarnym). Dzieci i młodzież z chorobą przewlekłą w systemie opieki, rehabilitacji (medycznej, psychologicznej, społecznej, zawodowej), edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, wychowania, rehabilitacji, edukacji dzieci i młodzieży z wybranymi chorobami przewlekłymi (np. alergia, cukrzyca, epilepsja, choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, astma, hemofilia, choroby nowotworowe). Projektowanie procesu wspierania dzieci i młodzieży z chorobą przewlekłą oraz ich rodzin.

3. Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością sprzężoną. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością sprzężoną w systemie opieki, rehabilitacji, wychowania, edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, rehabilitacji, wychowania, edukacji dzieci i młodzieży                        z niepełnosprawnością sprzężoną. Projektowanie procesu wspierania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością sprzężoną oraz ich rodzin.

4. Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z odmiennością somatyczną (zaburzenia wagi i wzrostu, transseksualizm, deformacje twarzy). Dzieci i młodzież             z odmiennością somatyczną w systemie opieki, rehabilitacji, wychowania, terapii, edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, rehabilitacji, wychowania, terapii, edukacji dzieci i młodzieży z odmiennością somatyczną. Projektowanie procesu wspierania dzieci i młodzieży z odmiennością somatyczną oraz ich rodzin.

5. Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci ze szczególnymi uzdolnieniami . Wpływ szczególnych uzdolnień na kształtowanie się sfery orientacyjno-poznawczej, emocjonalno-motywacyjnej i funkcjonowanie społeczne (interpretacja w ujęciu interdyscyplinarnym). Dzieci ze szczególnymi uzdolnieniami systemie opieki,, wychowania, terapii, edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, wychowania, terapii, edukacji dzieci ze szczególnymi uzdolnieniami. Projektowanie procesu wspierania dzieci ze szczególnymi uzdolnieniami oraz ich rodzin.

6. Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi z powodu różnic kulturowych lub zmiant środowiska edukacyjnego (np. wcześniejsze kształcenie za granicą). Dzieci i młodzież z różnic kulturowych w systemie opieki, wychowania, resocjalizacji, socjoterapii, edukacji (uwarunkowania wyrównywania szans edukacyjnych). Zasady, metody, formy opieki, wychowania, resocjalizacji, socjoterapii, edukacji dzieci i młodzieży z różnic kulturowych. Projektowanie procesu wspierania dzieci i młodzieży z różnic kulturowych oraz ich rodzin.

Metody kształcenia

Wykłady:

wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją.

Ćwiczenia:

analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Ocena z kolokwium z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (61-70%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ćwiczenia:

średnia ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z treści wykładów i ćwiczeń.

Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacje. 

Literatura podstawowa

1. Dovigo F., Special Educational Needs and Inclusive Practices: An International Perspective. Studies in Inclusive Education, Rotterdam 2017.

2. Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów, red. K. Białek, Warszawa 2015.

3. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016

4. Szumski G., Dobór i kształcenie uczniów zdolnych. Studium porównawcze o legitymizacji instytucji edukacyjnych, Warszawa 1995.

5. Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację?, red. B. Wojnarowska, Warszawa 2010.

 

Literatura uzupełniająca

 1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015

2. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2001.

3. Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, red. W. Pilecka, Kraków 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 20:35)