SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-ERNI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Zapoznanie studentów z problematyką edukacji i rehabilitacji oraz społecznej integracji, inkluzji i wspierania osób z niepełnosprawnością intelektualną.

2. Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi istoty, koncepcji, etiologii, diagnozy, profilaktyki niepełnosprawności intelektualnej.

3. Uwrażliwienie studentów na konieczność modyfikacji postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz respektowania ich praw.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu przedmiotów: pedagogika specjalna, psychologia rozwoju człowieka, psychologia kliniczna

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów:

1. Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną, jako swoisty system o charakterze teoretycznym i praktycznym w procesie przemian; przedmiot zainteresowań, cele, zadania i rys historyczny. Wielowymiarowość procesu rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz współczesne systemy ich kształcenia (w Polsce i innych krajach); istota, zadania, cele rehabilitacji i edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 

2. Koncepcje, perspektywy badawcze, interpretacje istoty i kryteria diagnostyczne niepełnosprawności intelektualnej, ich konsekwencje dla edukacji i rehabilitacji osób z tą niepełnosprawnością. Upodmiotowienie osoby z niepełnosprawnością intelektualną w procesie edukacji i rehabilitacji.

3. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie ekosystemu. Społeczno-ekologiczne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej i jego konsekwencje dla systemu wsparcia, kształcenia i rehabilitacji osób z tą niepełnosprawnością.

4. Proces społecznej integracji i inkluzji osób z niepełnosprawnością intelektualną; założenia, koncepcje, zasady, środowiskowo-pedagogiczne uwarunkowania, możliwości i formy realizacji. Mapa problemów w dyskursie na temat społecznej i edukacyjnej integracji oraz inkluzji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce. Organizacja edukacji specjalnej osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej wielotorowość i zróżnicowanie; analiza kryteriów tego zróżnicowania.

5. Rola pedagogów specjalnych, nauczycieli i innych profesjonalistów w procesie rehabilitacji i edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Problemy współczesnego kształcenia nauczycieli-pedagogów specjalnych, krytyczna analiza ich profesjonalnego przygotowania.

6. Problemy rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną i możliwości ich wspierania. Podmiotowa rola rodziny w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 

7. Kwestie deinstytucjonalizacji i możliwości inkluzji społecznej dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wskazanie najistotniejszych współczesnych problemów w życiu, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu ich eliminowania - konieczność uwrażliwiania społeczeństwa na potrzeby tych osób, usuwania negatywnych postaw i uprzedzeń, wskazywanie możliwości normalizacji życia we wszystkich jego sferach - edukacyjnej, rodzinnej, społecznej, zawodowej itp. 

Problematyka ćwiczeń: 

1. Niepełnosprawność intelektualna i osoba z tą niepełnosprawnością w perspektywie historycznej. Przemiany w społecznych postawach wobec tych osób oraz działaniach na rzecz ich edukacji, rehabilitacji, integracji i normalizacji warunków życia.

2. Koncepcje, perspektywy badawcze niepełnosprawności intelektualnej, np. psychobiologiczna, psychorozwojowa, psychospołeczna i pedagogiczna; analiza ujęć istoty i kryteriów diagnostycznych tej niepełnosprawności w klasyfikacjach ICD-10 i ICD-11 (Międzynarodowej Klasyfikacji Statystycznej Chorób i Problemów Zdrowotnych WHO), DSM-5 (Klasyfikacji Zaburzeń Psychicznych APA), ICF (Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia WHO) oraz AAiDD (Amerykańskiego Towarzystwa Niepełnosprawności Intelektualnej i Rozwojowej). Krytyczna analiza kryteriów diagnostycznych niepełnosprawności intelektualnej (z uwzględnieniem najnowszych badań inteligencji) i ich konsekwencji dla oceny możliwości rozwoju i funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Społeczno-ekologiczny wymiar niepełnosprawności intelektualnej i znaczenie spersonalizowanego wsparcia dla funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną; problemy diagnozy i określania zakresu wsparcia oraz warunków jego udzielania. Ustalanie profilu wsparcia tych osób w oparciu o koncept Schalocka.

4. Znaczenie etiologii w diagnozie niepełnosprawności intelektualnej, jej wieloczynnikowy charakter. Zapobieganie niepełnosprawności intelektualnej jako forma wsparcia; wiązanie etiologii z zapobieganiem i wsparciem w procesie całożyciowej edukacji i rehabilitacji osób z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej. 

5. Charakterystyka procesów orientacyjno-poznawczych, zaburzeń rozwoju sfery intelektualnej i rozwoju mowy itp. u osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wybrane zespoły zaburzeń genetycznych i chromosomowych, np. zespół Downa, Williamsa, Aperta. Możliwości terapii tych osób.

6. Problemy społecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w zależności od wieku; w rodzinie, systemie edukacji, lokalnym środowisku, w sytuacji zatrudnienia.

7. Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną; problem ich respektowania i przestrzegania. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną wobec współczesnych wyzwań i zagrożeń.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, praca indywidualna i w grupach, dyskusja problemowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) – aktywność studenta na zajęciach: opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca indywidualna i w grupach, dyskusja problemowa),
Narzędzie weryfikacji: przygotowane, adekwatnie do danego tematu zajęć, zagadnienia problemowe;
przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach:
- współczesne rozwiązania w procesie rehabilitacji i edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną 
- realizacyjne słabości edukacji integracyjnej i włączającej osób z niepełnosprawnością intelektualną 
- upodmiotowienie dziecka/osoby z niepełnosprawnością intelektualną w procesie rehabilitacji i kształcenia

Skala ocen za aktywność: ndst. (0 pkt.), dst. (3,0 pkt.), dst. plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.)

Ocena na zaliczenie: średnia arytmetyczna ocen uzyskanych za aktywność na zajęciach (ćwiczeniach)

Nieobecność na ćwiczeniach - zaliczenie pisemne tematu zrealizowanego na zajęciach w których student nie uczestniczył


Wykłady - egzamin ustny z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań (student losuje trzy pytania, które są punktowane: 0-5 pkt);

ocena: średnia ocen za odpowiedzi na trzy wylosowane pytania. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena ćwiczeń.
Ocena końcowa - na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

 

  1. Bobińska K., Pietras K., Gałecki K. (red.) (2012) Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Wyd. Continuo
  2. Janiszewska-Nieścioruk Z., Mróz A., Gembara U. (red.) (2018) (Nie)nowe problemy rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ
  3. Obuchowska, I. (1999). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.
  4. Zasępa E. (2016) Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
  5. Speck O. (2021) Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia

Literatura uzupełniająca

1. Janiszewska-Nieścioruk Z., Nieścioruk J. (2022) The problematics of social and educational inclusion of people with disabilities in Poland, W: Education - Multiplicity of Meanings, Commonality of Goals, / eds. Beata Pituła, Inetta Nowosad, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlage

2. Twardowski A. (red.) (2006) Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Poznań, PTP          

3. Olechnowicz H. (2022) Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PWN

Uwagi

 

 


Zmodyfikowane przez dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 15:36)