SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSSM-ESNI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
  • mgr Alicja Kozakiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, zdrowia seksualnego i prokreacyjnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii

Zakres tematyczny

Wykłady

Seksualność człowieka. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej. Zdrowie seksualne i prokreacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną. 

Socjalizacja seksualna, podstawowe agendy socjalizacji seksualnej i ich rola w przypadku osób niepełnosprawnych.

Obyczajowość seksualna.

Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne.

Edukacja seksualna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją.

Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych. Program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa oraz racjonalizowania decyzji prokreacyjnych jako przykład efektywnych rozwiązań w tym zakresie.

Ćwiczenia

Rola seksualności w społecznym funkcjonowaniu człowieka. Mity i stereotypy związane z seksualnością osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wpływ niepełnosprawności intelektualnej na rozwój psychoseksualny oraz aktywność seksualną.

Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. Wychowanie a role płciowe

Rozwój psychoseksualny człowieka. Seksualność człowieka w cyklu życia. Rozwój psychoseksualny dzieci. Dojrzewanie dziewcząt i chłopców, różnice w dojrzewaniu.

Problemy emocjonalne, opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne rodziców oraz opiekunów dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną wynikające z zaburzenia rozwoju psychoseksualnego oraz socjalizacji seksualnej.

Pojęcie normy w seksuologii; zaburzenia seksualne.

Zagadnienia przemocy seksualnej wobec osób dorosłych i dzieci, zwłaszcza osób z niepełnosprawnością intelektualną – typy przemocy, objawy wykorzystywania, prawo a przemoc seksualna.

Zagadnienia masturbacji, przemocy seksualnej oraz antykoncepcji jako tematy edukacji seksualnej osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Metody kształcenia

Wykłady

wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia

dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi. 

Ocenę końcową z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena wykonania zadania indywidualnego – „Rola pedagoga we wspieraniu rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną”; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.

Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub w formie pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.

Ocena z przedmiotu

Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
  2. Fornalik I. (2013), Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Poradnik dla specjalistów, Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani, Warszawa
  3. Kijak R.J. (2016), Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków

Literatura uzupełniająca

  1. Izdebski Z. (2005), Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, w: Głodkowska J., Giryński A. (red.), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń, APS, Warszawa
  2. Kijak R.J. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Impuls, Kraków
  3. Kościelska M. (2004), Niechciana seksualność: o ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie, Jacek Santorski, Warszawa
  4. Reynolds K. E. (2014), Sexuality and Severe Autism. A Practical Guide for Parents, Caregivers and Health Educators, Jessica Kingsley Publishers, London

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez mgr Alicja Kozakiewicz (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 15:15)