SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MOWN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • specjalistyczne przygotowanie studentów do pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  • przygotowanie do prawidłowego organizowania oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych z wykorzystaniem form i metod pracy odpowiednich dla specyfiki funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, przy poszanowaniu ich godności oraz autonomii.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, w tym oligofrenopedagogiki, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, psychologii rozwojowej i społecznej oraz andragogiki.

Zakres tematyczny

Problematyka ćwiczeń:

  • Przedmiot i podstawowe zadania metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej ze szczególnym uwzględnieniem dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  • Problemy pełnoletnich osób z niepełnosprawnością intelektualną w odgrywaniu ról społecznych osoby dorosłej.
  • Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego: środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej, zakłady aktywizacji zawodowej, świetlice środowiskowe, domy dziennego wsparcia.
  • Praca opiekuńczo-wychowawcza w ośrodkach opieki całodobowej: dom pomocy społecznej, mieszkanie chronione, miejsca całodobowego pobytu w środowiskowym domu samopomocy.
  • Rola placówek opiekuńczo-wychowawczych w realizacji dorosłości i autonomii osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  • Socjalizacja w środowisku placówki a rozwój tożsamości podopiecznych.
  • Etyczne aspekty instytucjonalnej działalności opiekuńczo-wychowawczej.
  • Współpraca z rodzinami i opiekunami wychowanków placówek specjalnych.
  • Kompetencje merytoryczne i osobowościowe wychowawcy i opiekuna.
  • Opracowanie i przedstawienie projektu zajęć opiekuńczowychowawczych dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Metody kształcenia

Konwersatorium: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, opracowanie projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z konwersatorium:

Średnia ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium. Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, S. Badora, Opole 2005.
  2. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: stan i perspektywy rozwoju: (wybrane zagadnienia teorii i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej), Zielona Góra 1999.
  3. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ze zmianami; tekst jednolity Dz.U. z 2018 r. poz. 1508.
  4. Ustawa z dnia 27lipca 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ze zmianami; tekst jednolity Dz.U. z 2018 r. poz. 511.
  5. Wprowadzenie do pomocy społecznej: wybrane zagadnienia, red.  T. Kaźmierczak, M. Łuczyńska, Katowice 1998.

Literatura uzupełniająca

  1. Fetzki T., Communauté de l’Arche – wzór hostelu dla dorosłych niepełnosprawnych umysłowo niezdolnych do samodzielnej egzystencji (z doświadczeń wolontariusza), „Łużyckie Zeszyty Naukowe” 2008, nr 4, s. 106-108.
  2. Opieka i wychowanie w rodzinie, szkole i środowisku, red. B. Matyjas, R. Stojecka-Zuber, Kielce 2007.
  3. Wojciechowska-Charlak B., Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003.
  4. Wojciechowska-Charlak B., Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002.
  5. Bray, A., Definitions of Intellectual Disability: Review of the Literature. Report prepared for the National Health Committee. Wellington: Ministry of Health and Donald Beasley Institute Inc. 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 19:38)