specjalistyczne przygotowanie studentów do pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
przygotowanie do prawidłowego organizowania oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych z wykorzystaniem form i metod pracy odpowiednich dla specyfiki funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, przy poszanowaniu ich godności oraz autonomii.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, w tym oligofrenopedagogiki, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, psychologii rozwojowej i społecznej oraz andragogiki.
Zakres tematyczny
Problematyka ćwiczeń:
Przedmiot i podstawowe zadania metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej ze szczególnym uwzględnieniem dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Problemy pełnoletnich osób z niepełnosprawnością intelektualną w odgrywaniu ról społecznych osoby dorosłej.
Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego: środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej, zakłady aktywizacji zawodowej, świetlice środowiskowe, domy dziennego wsparcia.
Praca opiekuńczo-wychowawcza w ośrodkach opieki całodobowej: dom pomocy społecznej, mieszkanie chronione, miejsca całodobowego pobytu w środowiskowym domu samopomocy.
Rola placówek opiekuńczo-wychowawczych w realizacji dorosłości i autonomii osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Socjalizacja w środowisku placówki a rozwój tożsamości podopiecznych.
Etyczne aspekty instytucjonalnej działalności opiekuńczo-wychowawczej.
Współpraca z rodzinami i opiekunami wychowanków placówek specjalnych.
Kompetencje merytoryczne i osobowościowe wychowawcy i opiekuna.
Opracowanie i przedstawienie projektu zajęć opiekuńczowychowawczych dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Metody kształcenia
Konwersatorium: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, opracowanie projektu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena z konwersatorium:
Średnia ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium. Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.
Literatura podstawowa
Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, S. Badora, Opole 2005.
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: stan i perspektywy rozwoju: (wybrane zagadnienia teorii i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej), Zielona Góra 1999.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ze zmianami; tekst jednolity Dz.U. z 2018 r. poz. 1508.
Ustawa z dnia 27lipca 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ze zmianami; tekst jednolity Dz.U. z 2018 r. poz. 511.
Wprowadzenie do pomocy społecznej: wybrane zagadnienia, red. T. Kaźmierczak, M. Łuczyńska, Katowice 1998.
Literatura uzupełniająca
Fetzki T., Communauté de l’Arche – wzór hostelu dla dorosłych niepełnosprawnych umysłowo niezdolnych do samodzielnej egzystencji (z doświadczeń wolontariusza), „Łużyckie Zeszyty Naukowe” 2008, nr 4, s. 106-108.
Opieka i wychowanie w rodzinie, szkole i środowisku, red. B. Matyjas, R. Stojecka-Zuber, Kielce 2007.
Wojciechowska-Charlak B., Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003.
Wojciechowska-Charlak B., Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002.
Bray, A., Definitions of Intellectual Disability: Review of the Literature. Report prepared for the National Health Committee. Wellington: Ministry of Health and Donald Beasley Institute Inc. 2003.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 19:38)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.