SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-META
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • Dostarczenie studentom wiedzy na temat podziału metod leczenia i terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
  • Ukazanie założeń metod leczenia i terapii.
  • Przedstawienie zasad doboru metod do indywidualnych i rozwojowych potrzeb osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
  • Dokonanie krytycznej oceny przydatności poszczególnych metod w terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.  
  • Zainspirowanie studentów do wykorzystania w swojej pracy dobrych praktyk.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu zasad dydaktyki specjalnej oraz zagadnienie spektrum autyzmu.

Zakres tematyczny

Problematyka ćwiczeń:

  • Diagnoza spektrum autyzmu jako podstawowe kryterium doboru terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
  • Zasady doboru metod terapii: TEACCH, Terapia behawioralna, Metoda opcji, Metoda Delacato, Integracja sensoryczna, Muzykoterapia, Logoterapia, Metoda Domana, Terapia zabawą, Metoda Knillów, Terapie biomedyczne, Metoda Weroniki Sherborne, Metody neurobiologiczne.
  • Organizacja procesu terapii i edukacji osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
  • Cele i zadania metod terapii.
  • Charakterystyka czynników wpływających na efektywność terapii.
  • Ocena przydatności poszczególnych metod w pracy z osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych.

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych, praca z tekstem.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • obecności;
  • pracy zaliczeniowej 
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Literatura podstawowa

  1. Błeszyński J., Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Kraków 2005
  2. Bobkowicz – Lewartowska L., Autyzm dziecięcy zagadnienia diagnozy i terapii,Kraków 2000.
  3. Frith U., Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa 2005.
  4. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Grandin T., Scariano M.M., Byłam dzieckiem autystycznym, Warszawa 1995
  2. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Gdańsk 2005.
  3. Schopler E., Profil psychoedukacyjny,  Gdańsk 1996.
  4. Waclaw W., Aldenrud U., Listed S., Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Praktyczne doświadczenia z codziennej pracy, Katowice 2000.
  5. Grandin T., Unwritten Rules of Social Relationships, Arlington, 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 12:27)