opanowanie podstawowej wiedzy na temat celów i zadań asystenta dorosłych osób ze spektrum autyzmu,
poznanie sposobów wspierania przez asystenta funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu w społeczeństwie oraz umiejętności doboru właściwych instrumentów wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb klienta.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania psychospołecznego osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zdobytą na przedmiotach: "Diagnoza funkcjonalna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu", "Prawne aspekty funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu" oraz "Trening społeczny osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu".
Zakres tematyczny
Tematyka wykładów:
Cele i zadania asystenta dorosłej osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Prawne uwarunkowania wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej.
Zasady udzielania pomocy osobie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w korzystaniu z rożnych form kompleksowej rehabilitacji.
Etyczne aspekty wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej.
Tematyka ćwiczeń:
Zasady świadczenia opieki osobie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w zakresie funkcjonowania społecznego oraz pomagania w prowadzeniu gospodarstwa domowego.
Zasady wspierania osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w dążeniu do samodzielności życiowej.
Zasady motywowania osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu do aktywności społecznej i zawodowej, w tym aktywnego spędzania czasu wolnego.
Przygotowanie i prezentacja projektu działań asystenta osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady:
Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej (przygotowanie indywidualnie lub w grupach projektu działania asystenta dorosłej osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu),
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, red. A. Żukiewicz, Kraków 2010.
Górak A., Sosnowski M., Wowra I., Flak B., Nowatorskie instrumenty w pracy z klientami pomocy społecznej (asystent rodziny, trener pracy, klub integracji społecznej, asystent osoby niepełnosprawnej), Wrocław 2011.
Osobisty asystent osoby niepełnosprawnej. Materiały poseminaryjne, red. I. Odrobińska, Dębe 2003.
Literatura uzupełniająca
Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2014.
2. Asystent osoby z niepełnosprawnością. Studium prawno-porównawcze, red. M. Szeroczyńska, Warszawa 2007.
Iezzoni L. I., Making Their Days Happen: Paid Personal Assistance Services Supporting People with Disability Living in Their Homes and Communities, 2021.
Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice 2012.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 16:47)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.