SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rola i zadania asystenta osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rola i zadania asystenta osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-RAOA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • opanowanie podstawowej wiedzy na temat celów i zadań asystenta dorosłych osób ze spektrum autyzmu,
  • poznanie sposobów wspierania przez asystenta funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu w społeczeństwie oraz umiejętności doboru właściwych instrumentów wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb klienta.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania psychospołecznego osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zdobytą na przedmiotach: "Diagnoza funkcjonalna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu", "Prawne aspekty funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu" oraz "Trening społeczny osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu". 

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

  • Cele i zadania asystenta dorosłej osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  • Prawne uwarunkowania wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej.
  • Zasady udzielania pomocy osobie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w korzystaniu z rożnych form kompleksowej rehabilitacji.
  • Etyczne aspekty wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej.

Tematyka ćwiczeń:

  • Zasady świadczenia opieki osobie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w zakresie funkcjonowania społecznego oraz pomagania w prowadzeniu gospodarstwa domowego.
  • Zasady wspierania osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w dążeniu do samodzielności życiowej.
  • Zasady motywowania osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu do aktywności społecznej i zawodowej, w tym aktywnego spędzania czasu wolnego.
  • Przygotowanie i prezentacja projektu działań asystenta osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Metody kształcenia

  • wykłady: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (przygotowanie indywidualnie lub w grupach projektu działania asystenta dorosłej osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, red. A. Żukiewicz, Kraków 2010.
  2. Górak A., Sosnowski M., Wowra I., Flak B., Nowatorskie instrumenty w pracy z klientami pomocy społecznej (asystent rodziny, trener pracy, klub integracji społecznej, asystent osoby niepełnosprawnej), Wrocław 2011.
  3. Osobisty asystent osoby niepełnosprawnej. Materiały poseminaryjne, red. I. Odrobińska, Dębe 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich,  Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2014. 
  2. 2. Asystent osoby z niepełnosprawnością. Studium prawno-porównawcze, red. M. Szeroczyńska, Warszawa 2007.
  3. Iezzoni L. I., Making Their Days Happen: Paid Personal Assistance Services Supporting People with Disability Living in Their Homes and Communities, 2021.
  4. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice 2012. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 16:47)