SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka zawodowa II Kształcenie kierunkowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka zawodowa II Kształcenie kierunkowe
Kod przedmiotu 05.1-WP-PSSM-PRA2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 8
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 60 4 60 4 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest:

  • poznanie organizacji placówki, w której z edukacji korzystają dzieci/uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także zapoznanie się z obowiązującą w placówce dokumentacją, zgodną z wymaganiami prawa oświatowego,
  • opanowanie umiejętności organizowania kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • opanowanie umiejętności projektowania i realizowania zajęć z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dokumentowania tych działań.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu subdyscyplin pedagogiki specjalnej oraz metodyki rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością, zdobytą na przedmiotach: "Praktyka zawodowa I Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne", "Psychologia kliniczna i psychopatologia", "Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej", "Pedagogika integracyjna i włączająca", "Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE" oraz "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej".

Zakres tematyczny

Tematyka praktyki:

  1. W ramach realizacji praktyki pedagogicznej w dowolnej placówce przedszkolnej lub szkolnej, w której z edukacji korzystają dzieci/uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym obligatoryjnie z niepełnosprawnościami) na dowolnym etapie edukacyjnym, z wyjątkiem placówek specjalnych, student odbywa 60 godzin praktyki pod nadzorem jednego nauczyciela, pełniącego rolę opiekuna praktyki. Opiekunem praktyki może być nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, który w ramach awansu zawodowego osiągnął co najmniej stopień nauczyciela mianowanego.
  2. Student w pierwszym tygodniu praktyki powinien przejść szkolenie instruktażowe BHP na terenie placówki, w której realizuje praktykę pedagogiczną. W dalszej kolejności student zapoznaje się ze strukturą szkoły oraz zadaniami dotyczącymi organizacji edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i z zakresem czynności pracowników. Student powinien zapoznać się z obowiązującą w szkole dokumentacją (statut, regulamin Rady Rodziców, regulamin Rady Pedagogicznej, roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej itp., system oceniania), a także z dokumentacją nauczyciela-wychowawcy (podstawa programowa, dziennik zajęć, plan pracy wychowawczo-dydaktycznej, IPET, klasowy program wychowawczy, plan współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym) oraz zasadami jej prowadzenia.
  3. Student w toku hospitacji różnych zajęć gromadzi materiał obserwacyjny na temat: a). organizowania procesu kształcenia, w tym doboru metod i form pracy, szczególnie metod aktywizujących, aranżacji przestrzeni i jej wyposażenia, organizacji pracy grupowej, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów oceniania wychowanków, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami; b). organizowania zajęć rewalidacyjnych, doboru metod i form pracy, wykorzystania środków dydaktycznych, w tym nowoczesnych technologii, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami.
  4. Student współdziała z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzeniu zajęć edukacyjnych, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podejmowaniu współpracy ze specjalistami zatrudnionymi w szkole oraz z rodzicami.
  5. Student asystuje (aktywnie, choć nie w pełni samodzielnie) opiekunowi praktyk i innym nauczycielom w zakresie: planowania i współorganizowania zajęć edukacyjnych w placówce z uwzględnieniem zasady indywidualizacji szczególnie pod kątem możliwości psychofizycznych dzieci z niepełnosprawnością i dysfunkcjami rozwojowymi, wykorzystania różnych metod, w tym alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, środków dydaktycznych i nowoczesnych technologii, organizacji pracy grupowej, diagnozowania wiedzy i umiejętności dzieci, współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami dzieci. Zajęcia edukacyjne prowadzone przez studenta w roli nauczyciela asystującego z wychowankami zgodnie z podstawą programową, powinny stanowić co najmniej 50% godzin praktyki.
  6. Student analizuje i interpretuje sytuacje pedagogiczne poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, ocenia własne kompetencje, ocenia przebieg prowadzonych zajęć, konsultuje się z opiekunem praktyki, omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studentów.

Metody kształcenia

  • praktyka: hospitacja zajęć, wspólne planowanie i współprowadzenie zajęć z opiekunem. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena praktyki:

  1. Nauczyciel-opiekun praktyki wystawia studentowi opinię w formie oceny opisowej, którą podpisuje wraz z Dyrektorem placówki na specjalnym formularzu. Opinia powinna zawierać ocenę końcową (skala ocen: 2.0; 3.0; 3.5; 4.0; 4.5; 5.0).
  2. Student zobowiązany jest prowadzić dziennik praktyk, którego integralną częścią jest aneks w postaci konspektów wszystkich współprowadzonych przez niego w roli asystenta zajęć. Po odbyciu praktyki student przedkłada dziennik praktyk nauczycielowi akademickiemu, pełniącemu funkcję organizatora praktyki z ramienia UZ.
  3. Na dokumentację praktyki składa się:
  • egzemplarz „Porozumienia o organizacji zawodowych praktyk studenckich odbywanych na podstawie skierowania uczelni” z wymaganymi podpisami,
  • dziennik praktyk zawierający systematyczne opisy obserwowanych zajęć ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań nauczycieli wobec dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; dziennik zawiera komplet konspektów (sporządzonych wg wzoru przekazanego przez opiekuna praktyki z ramienia UZ),
  • wypełniony przez nauczyciela-opiekuna praktyki z ramienia szkoły i podpisany przez Dyrektora placówki formularz oceny końcowej.

Ocena końcowa:

Ocena końcową praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez koordynatora z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.

Frekwencja:

Każdy dzień nieobecności studenta na praktyce musi być udokumentowany. Nieobecność (nawet 1 dzień) na praktyce kwalifikuje studenta do powtórzenia całości lub części praktyki, w zależności od decyzji nauczyciela akademickiego z ramienia UZ.

Literatura podstawowa

Wybrana przez studentów literatura metodyczna.

Literatura uzupełniająca

Dostępne artykuły z czasopism: „Szkoła Specjalna”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Życie Szkoły” oraz wybrane przez studenta przewodniki metodyczne, scenariusze zajęć.

Uwagi

Lista organizatorów praktyk na poszczególnych specjalnościach, dokumenty oraz harmonogram praktyk, podawane są na stronie internetowej Wydziału. Szczegółowe instrukcje praktyk są dostępne u organizatorów praktyk. Zasady zaliczania praktyki bez obowiązku jej odbywania reguluje Regulamin studiów UZ.

Praktyka ma charakter ciągły.


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 15:30)